Propozycje zabaw logopedycznych dedykowane są dzieciom objętym pomocą pedagogiczno-psychologiczną.
KONSULTACJA TELEFONICZNA Z LOGOPEDĄ
ANNA FRĄCZKIEWICZ- od poniedziałku do piątku od 13.00 do 14.00. nr tel.505-425-818,
W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości w jaki sposób ćwiczyć służę pomocą .
WTOREK 30.06.
CZWARTEK 25.06
WTOREK 23.06
ŚRODA 17.06
PONIEDZIAŁEK 15.06
PIĄTEK 12.06.
ŚRODA 10.06
WTOREK 09.06.
PONIEDZIAŁEK 08.06
PIĄTEK 05.06.
CZWARTEK 04.06
ŚRODA 03.06
WTOREK 02.06
PONIEDZIAŁEK 01.06.
PIĄTEK 29.05.
ŚRODA 27.05
WTOREK 26.05
PONIEDZIAŁEK 25.05
PIĄTEK 22.05.
CZWARTEK 21.05.
ŚRODA 20.05
WITAM W PIĄTEK 15 MAJA
DZIŚ KONTYNUACJA WIERSZYKÓW LOGOPEDYCZNYCH
„Prośba”
Prosi mamusia i tatuś prosi:
„Uśmiechnij się Jasiu do Gosi”
„Głodny ślimak”
Pod jesionem ślimak śpi.
O czym głodny ślimak śni?
O cieście z wiśniami?
O plackach z czereśniami?
O kanapkach? O śledziku?
O świeżutkim naleśniku?
Nie! O pysznych lodach śmietankowych!
„Dwa malutkie misie”
Dwa malutkie misie
chcą potańczyć dzisiaj.
Hopsa-hopsa, dana-dana,
tańczą misie dziś od rana.
Dwa malutkie misie Tańczą z nami tak.
ŻYCZĘ WAM MIŁEJ ZABAWY I UDANEGO WEEKENDU- PANI ANIA
DZIEŃ DOBRY WITAM WAS SERDECZNIE W CZWARTEK 14 MAJA
PROPONUJĘ NA DZIŚ WIERSZYKI ŁAMIĄCE JĘZYKI:)
Wierszyki z głoskami sz, ż, cz, dż ( I. Michalak- Widera, K. Węsierska)
„Szelki”
„W szafie mam szufladę,
A w szufladzie szelki.
Oddam je Szymkowi,
Szymek da muszelki.”
„Szymek i myszka”
„Miła, mała myszka,
Pod szafą Szymka mieszka.
Szymek myszki szuka,
O szafę nogą puka.”
„Myszka”
„Myszkowała szara myszka w
szafie,
„chyba mnie tu kot nie złapie?”
Wyszukała pyszny serek,
Schrupała i wyszła na spacerek
„Nad kałużą”
„Duża żaba nad kałużą
napotkała żuka.
Żuk na nóżki włożył buty,
obcasami stukał.
Nad kałużą podskakiwał,
żółte buty pokazywał.
Aż je usmarował błotem.
Oj, co było potem
MIŁEJ ZABAWY PANI ANIA:)
DZIEŃ DOBRY W ŚRODĘ 13 MAJA.
POZDRAWIA PANI ANIA
WITAM WSZYSTKICH WE WTOREK 12 MAJA
KILKA NOWYCH PROPOZYCJI ZABAW
MIŁEJ ZABAWY PANI ANIA
DZIEŃ DOBRY, WITAM WAS W PONIEDZIAŁEK 11 MAJA

DZIEŃ DOBRY JUŻ MAMY PIĄTEK 8 MAJA, PONIŻEJ KILKA PROPOZYCJI ĆWICZEŃ
MIŁEGO WEEKENDU PANI ANIA
WITAM WSZYSTKICH W CZWARTEK 7 MAJA
ZACHĘCAM DO WYKONANIA PROSTEJ GRY DO ĆWICZENIA JĘZYKA
WYSTARCZY WYCIĄĆ KOŁO PRZYMOCOWAĆ STRZAŁKĘ I KRĘCIĆ.
MIŁEJ ZABAWY PANI ANIA
DZIEŃ DOBRY W ŚRODĘ 6 MAJA
POZDRAWIAM PANI ANIA
Powtarzaj za kimś dorosłym nazwy obrazków. Każdy z nich ma w nazwie trudność logopedyczną.
Czy potrafisz powiedzieć te trudne głoski?
Owocnej pracy życzy pani Mariola
WITAM WE WTOREK 5 MAJA
POKOLORUJ RYSUNEK, ZNAJDŹ PRZEDMIOTY Z GŁOSKĄ SZ
MIŁEJ ZABAWY PANI ANIA:)
Jeszcze kilka ćwiczeń pionizacji języka
Muchomorek – rysujemy kropki czubkiem języka na podniebieniu
Śrubokręt – język jest śrubokrętem, który wkręca śrubkę do sufitu w buzi
Język alpinista – język wspina się coraz wyżej- od górnych ząbków w kierunku gardła
Schody – pierwszy schodek jest tuż za zębami, drugi na wałku dziąsłowym, trzeci na podniebieniu( przesuwamy się w głąb buzi)
Pędzelek – język maluje sufit w buzi (podniebienie)
Piłka – język udaje piłkę, odbija się od podłogi i od sufitu (od dna jamy ustnej i od podniebienia)
Powodzenia życzy logopeda Mariola Korcz
DZIEŃ DOBRY WITAM WAS W KOLEJNYM TYGODNIU NASZYCH WSPÓLNYCH ZABAW LOGOPEDYCZNYCH – DZIŚ PONIEDZIAŁEK
4 MAJA
WYBIERZCIE COŚ DLA SIEBIE I POĆWICZCIE. POZDRAWIAM WSZYSTKICH PANI ANIA
Jeszcze kilka propozycji ćwiczeń oddechowych
1. Zawieszone na nitce piórka, kawałki papieru dmuchamy na nie.
2. Piórko- zabawa kto najdłużej utrzyma piórko w górze
3. Muchy i pająki- zdmuchiwanie z ręki kawałków papieru- następnie pająk zbiera muchy i daje zjeść panu Koszowi
4. Chmurki- zdmuchiwanie kawałków waty ze stolika
5. Wiatraczek – dmuchanie na wiatraczek, gwizdek
6. Zdmuchiwanie z ręki kawałków papieru
Udanej pracy. Mariola Korcz
DZIEŃ DOBRY W CZWARTEK – 30 KWIETNIA I ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY
POZDRAWIAM PANI ANIA
WITAM WSZYSTKICH W ŚRODĘ 29 KWIETNIA
ZABAWY NA DZIŚ
POZDRAWIAM PANI ANIA
Dzisiaj w ramach zabaw logopedycznych i wierszyków łamiących języki proponuję wierszyk „Abecadło”.
ABECADŁO
Moi Drodzy! Abecadło
to jest liter zgodne stadło –
wszystkie stoją grzecznie w rządku,
w zgrabnym szyku i porządku.
A, choć zawsze na czele,
to się tym nie chwali wcale,
Ż, choć tkwi na samym końcu,
wciąż się czuje doskonałe.
Każda z liter jest potrzebna,
bo słów przecież jest bez liku –
zaraz to możecie sprawdzić,
choćby tylko w tym wierszyku:
ara budzi cara, durne emu fika,
gna hiena i jenot krokiem lunatyka,
łypie mors na osę, pstry rak sadzi tuje,
upiór woła yeti, zaś źrebak żongluje!
Udanej zabawy życzy logopeda Mariola Korcz.
DZIEŃ DOBRY WE WTOREK 28 KWIETNIA
KILKA PROPOZYCJI ĆWICZEŃ NA DZIŚ
DOBIERZ W PARY
MIŁEJ ZABAWY PANI ANIA
We wtorek wita Was też pani Mariola. Dzisiaj proponuję kilka ćwiczeń pionizacji języka.
Pionizacja języka jest niczym więcej niż umiejętnością unoszenia czubka języka do punktu za zębami i przyklejania go do podniebienia. Często możecie usłyszeć inne sformułowanie: prawidłowa pozycja spoczynkowa języka. To taka, w której ten mięsień znajduje się, gdy śpimy czy oddychamy – przy tych czynnościach język jest spionizowany, czyli uniesiony ku podniebieniu( ja dzieciom mówię, na górce za ząbkami u góry oczywiście). Po przełknięciu śliny nasz język również powinien przykleić się do podniebienia, czyli powrócić do pozycji spoczynkowej. Jest ona bardzo ważna dla logopedów. Dlaczego? A no dlatego, że jeśli nie mamy jej u dziecka, to de facto nie ma ono możliwości artykulacji wszystkich dźwięków, a co za tym idzie mówi słabo lub w ogóle nie mówi. Co ciekawe nie tylko dźwięki „sz”, „rz”, „cz”, „dż”, „l”, „r”, „s”, „z”, „c”, „dz” potrzebują pionizacji języka. Właściwie większość polskich głosek wymaga tego uniesienia. Dla przykładu: „t”, „d”, „n” to głoski, które powinniśmy wymawiać z czubkiem języka przy górnych zębach, a zatem również one wymagają pionizacji.
- Wesoły konik – kląskanie (ważne jest aby buzia była otwarta)
- Samochód na parkingu – język udaje, że jest samochodem, który może zaparkować tylko w jednym zaczarowanym miejscu: na wałku dziąsłowym. (Ważne aby buzia była otwarta)
- Ciekawski język – język chce dotknąć do nosa, dotyka górnej wargi i górnych zębów – naprzemiennie, następnie zagląda do gardła (kilkakrotnie powtarzamy to ćwiczenie)
- Liczenie górnych ząbków – czubek języka dotyka po kolei wszystkich ząbków na górze (ważne aby buzia była otwarta)
Pozdrawiam. Mariola Korcz
Witajcie w poniedziałek 27 kwietnia
Na dzisiaj ćwiczenia oddechowe:
Mają za zadanie przygotowanie do właściwego oddechuprzeponowo-brzusznego. Powinniśmy mówić na wydechu. W czasie zabaw oddechowych uczymy się nie tylko kształtować prawidłowy wydech, który sprzyja zapobieganiu wadom wymowy, ale również chroni przed przeziębieniami. Bardzo ważnym elementem nauki prawidłowego oddychania jest prawidłowe czyszczenie nosa w czasie kataru.( zatykamy jedną dziurkę wydmuchujemy z niezatkanej następnie zmiana). Długi wydech pozwala na dłuższe i płynne wypowiedzi. W czasie wykonywania ćwiczeń oddechowych należy pamiętać, że dziecko powinno być zdrowe.
Po każdej podjętej przez dziecko próbie cieszymy się i gratulujemy dziecku. Nie wolno pokazać, że czegoś nie potrafi. Zachęcamy dziecko do podjęcia kolejnej próby, można przysunąć świecę bliżej dziecka. Nie wszystko musi się udać za pierwszym razem.
Ćwiczenia:
Pomoc: świeca i zapałki
1. Tańczący płomień. Dziecko powinno nabrać powietrza nosem, następnie delikatnie dmuchać powietrze na płomień. To samo ćwiczenie można wykonać z pomocą słomki do picia o różnej grubości.
2. Skaczący płomień. Dmuchamy na świecę ustami najpierw na trzy i zdmuchnij następnie na pięć i zdmuchnij na jednym wydechu.
3. Urodziny. Zapalamy kilka świeczek i próbujemy je zdmuchnąć kolejno. Jedna po drugiej. Na jednym wydechu.
Pozdrawiam: Mariola Korcz
WITAM WSZYSTKICH W PONIEDZIAŁEK 27 KWIETNIA
MIŁEGO DNIA PANI ANIA
DZIEŃ DOBRY, JUŻ PIĄTEK 24 KWIETNIA. KILKA PROPOZYCJI NA DZIŚ
MIŁEGO WEEKENDU PANI ANIA
DZIEŃ DOBRY W CZWARTEK 23 KWIETNIA
MIŁEJ I OWOCNEJ ZABAWY PANI ANIA
WITAM WSZYSTKICH W ŚRODĘ 22 KWIETNIA
NA POCZĄTEK ĆWICZENIA DLA STARSZAKÓW
TERAZ ĆWICZENIA Z GŁOSKĄ S
NA KONIEC BAJECZKA LOGOPEDYCZNA
MIŁEJ ZABAWY PANI ANIA
DZIEŃ DOBRY WE WTOREK 21 KWIETNIA
MIŁEJ ZABAWY PANI ANIA
DZIEŃ DOBRY WITAM WSZYSTKICH W NOWYM TYGODNIU ĆWICZEŃ. DZIŚ PONIEDZIAŁEK 20 KWIETNIA I KILKA NOWYCH PROPOZYCJI
MIŁEJ ZABAWY PANI ANIA:)
DZIEŃ DOBRY W PIĄTEK 17.04.
DZISIAJ PROPONUJĘ KILKA LOGOPEDYCZNYCH FILMIKÓW- COŚ INNEGO NIŻ KARTY PRACY ALE MOŻNA FAJNE POMYSŁY PODPATRZEĆ.
MOŻE WAS COŚ ZAINSPIRUJE:) MIŁEGO WEEKENDU PANI ANIA
DZIEŃ DOBRY W CZWARTEK 16.04.
PROPOZYCJE NA DZIŚ
MIŁEJ ZABAWY PANI ANIA
WITAM W ŚRODĘ 15.O4
KILKA PROPOZYCJI NA DZIŚ
BAWCIE SIĘ DOBRZE p.ANIA
W DNIU DZISIEJSZYM PROPOZYCJE KART PRACY DO UTRWALANIA POSZCZEGÓLNYCH GŁOSEK (propozycje zaczerpnięte z internetu)
GŁOSKA L
GŁOSKA F- NAZYWANIE OBRAZKÓW
GŁOSKA K- POWTARZANIE SYLAB, ODNAJDYWANIE TAKIEJ SAMEJ SYLABY
GŁOSKA S- KOLOROWANIE WG KODU, POWTARZANIE SYLAB
ŻYCZĘ OWOCNYCH ĆWICZEŃ ANIA FRĄCZKIEWICZ
DZIEŃ DOBRY W PIĄTEK 10.04
Propozycja na dziś to wielkanocna bajeczka logopedyczna. Życzę Wam wszystkim zdrowych i spokojnych Świąt. Pamiętajcie o pięknej wymowie także w święta 🙂 Ania Frączkiewicz
BAJECZKA „WIELKANOC”
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu), dodaje masło (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych). Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami). Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).
Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwamy język z buzi i wykonujemy nim szybkie ruchy w kierunku nosa i brody), dodaje majonezu, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwamy język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze w kierunku nosa) i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu), kółka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym), paski (oblizujemy górną wargę, górne zęby, miejsce za zębami, następnie dolną wargę, dolne zęby, miejsce za zębami), kratkę (dotykamy językiem naprzemiennie zębów dolnych i górnych, następnie prawego i lewego kącika ust).
Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykamy językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować.
DZIEŃ DOBRY WITAM WSZYSTKICH W CZWARTEK 09.04. ZAPRASZAM DO WSPÓLNYCH ZABAW
DZIECKO WYCINA PUZZLE, NASTĘPNIE UKŁADA I NAKLEJA GOTOWE OBRAZKI NA KARTKĘ , KOLORUJE I NAZYWA
. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:
1) Ćwiczenia szczęki dolnej
• Opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki. Wymawianie szerokiego [a] i „przechodzenie” do wymawiania [a] połączonego z głoską [s].
• Zabawa „Grzebień” – zakładanie dolnych zębów na górną wargę i poruszanie nimi. Potem cofnięcie żuchwy i zakładanie górnych zębów na dolną wargę i brodę i poruszanie nimi.
• Głęboki wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem głoski [a]. Tak samo wymawiamy [o], [u].
• „Żucie” w rytm rymowani „Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę kręcąc mordą” – wykonywanie ruchów żucia.
• Ziewanie – szeroko otwieramy buzię opuszczając dolną szczękę.
• „Szufladka”- dolną wargę i żuchwę wysuwamy i cofamy przy rozchylonych wargach.
POZDRAWIAM ANIA FRĄCZKIEWICZ
DZIEŃ DOBRY W ŚRODĘ. DZIŚ KILKA NOWYCH PROPOZYCJI ĆWICZEŃ I ZABAW
i coś dla starszaków
życzę owocnych ćwiczeń i miłej zabawy Ania Frączkiewicz
WITAM WAS WE WTOREK 07 .04 I ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY
LA- KOLOR NIEBIESKI
LE – KOLOR BRĄZOWY
LO- KOLOR KREMOWY
LU- KOLOR RÓŻOWY
pozdrawiam Ania Frączkiewicz
DZIEŃ DOBRY ROZPOCZYNAMY KOLEJNY TYDZIEŃ . OTO KILKA PROPOZYCJI ZABAW NA DZIŚ – PONIEDZIAŁEK 06.04.
witam w piątek 03.04.
Precyzyjne ruchy rąk, kształtowanie się motoryki małej to niezwykle skomplikowany i złożony proces! Od ich rozwoju zależny jest rozwój komunikacji! Również w terapii logopedycznej szalenie istotne jest ćwiczenie motoryki małej. dlatego dzisiaj ćwiczenia właśnie z tego zakresu
zabawy na czwartek
MIŁEJ ZABAWY 🙂
zabawy i ćwiczenia na środę
zabawy na wtorek
zabawy na poniedziałek
JEŚLI NIE MA POLECENIA DO KONKRETNEJ KARTY PRACY, TO WTEDY POWTARZAMY Z DZIECKIEM SŁOWA NAPISANE POD OBRAZKIEM, ZWRACAMY UWAGĘ NA PRAWIDŁOWE WYPOWIEDZI.
WITAM WAS W NOWY TYGODNIU
DZIŚ PROPONUJĘ KILKA ZABAW ODDECHOWYCH
PRZYKŁADY ZACZERPNIĘTE ze strony (Tylko dla mam-Anna Jankowska)
Proste zabawy logopedyczne powinny być codziennością każdego dziecka. Dzisiaj propozycja kilku prostych zabaw dla młodszych i starszych dzieci.
To zabawy oddechowe, ćwiczące również koncentrację więc nadają się także dla starszych uczniów. Choćby, jako forma relaksu.
- Zabawy oddechowe
Przygotuj dowolny wiatraczek lub wspólnie zróbcie go samodzielnie. Poproś dziecko, aby wprawiło wiatraczek w ruch, dmuchając na niego:
- dłuuuuugo,
- krótko,
- dłuuuuugo,
- krótko.
A potem:
- krótko, krótko,
- dłuuuuugo,
- krótko, krotko,
- dłuuuugo.
I jeszcze:
- krótko, krótko, dłuuuugo,
- krótko, krótko, dłuuuugo.
A na koniec zabawy: malec przestaje dmuchać kiedy ty – odliczając „od tyłu” – dojdziesz do zera np. trzy, dwa, jeden, zero. Oczywiście im starsze dziecko, tym dłuższy może być to czas.
Pamiętajmy pomiędzy ćwiczeniami oddechowymi zachowujemy odstęp czasu.
- Kwadrat oddechowy
Pokaż dziecku, jak wygląda kwadrat (długość boku: ok. 40 cm). Wystarczy, że narysujesz kształt palcem w powietrzu lub na dywanie. Można też oczywiście na kartce. Następnie ćwiczycie pokazywanie palcem kolejnych boków i oddychanie:
- pierwszy bok – wstrzymanie powietrza,
- drugi bok – wciągnięcie powietrza nosem (wdech),
- trzeci bok – ponowne wstrzymanie powietrza,
- czwarty bok – wydech.
I tak 2-3 razy. Nie więcej.
- Piłeczka do zabawy
Poproś dziecko, by przetransportowało piłeczkę pingpongową z jednego miejsca na drugie, wyłącznie za pomocą oddechu (dmuchając i nadając piłce kierunek) np.
- od kanapy do fotela,
- najdalej jak umiesz (i mierzycie miarką),
- żeby przeleciała przez próg,
- do schodów,
- na koniec dywanu itd.
- Mecz
Na prostej powierzchni np. ławie w pokoju, kładziesz piłeczkę. Ty z jednej strony ławy, dziecko na przeciwległym boku. Każde z was ma za zadnia tak dmuchać w piłeczkę, żeby strzelić gola przeciwnikowi.
Możecie też zrobić mniejsze boisko. Wystarczy narysować na białej kartce A4 dwie bramki oraz połowę boiska i zabawa może się zacząć.
- Papuga
Poproś dziecko, aby wyraźnie powtarzało za tobą poszczególne sylaby. Łatwiej zachęcisz pociechę do papugowania jeśli pobawicie się w przedrzeźnianie lub staniecie przed lustrem.
- AR, AR, AR
- ER, ER, ER
- OR, OR, OR
- DRA, DRO, DRE
- TRA, TRO, TRE
- BRU, BRY, BRA
- ATRA, ATRE, ATRO
- RA, RO, RE, RI
- GRA, GRO, GRE
- Balonikowe zabawy
Nadmuchaj balonik lub – jeśli pociecha jest na tyle duża – może zrobić to samodzielnie. Potem mazakami dorysowuje buźkę, oczy, uszy itd. Wymyślcie imię dla nowego kolegi i zagrajcie.
Na początku możecie go odbijać, podrzucać. Kiedy dziecko już się wyskacze, możesz zaproponować zabawę „Kto dalej?”. Chodzi o to, kto dalej zdoła dmuchnąć balon na największą odległość. Miej przy sobie miarkę, wtedy zabawa i mierzenie odleglości będą bardziej „na serio”.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
Zabawa „Wiosenne porządki”.
Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy fi ranki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła). Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).
Ćwiczenia oddechowe i głosowe.
- Dmuchanie w trąbkę zwiniętą z dłoni (mocne – wiatr zimowy, lekkie – wietrzyk wiosenny).
- Zabawa „Misie”.
Dzieci leżą na plecach, trzymając rękę na brzuchu. Misie śpią (wdech nosem – brzuch unosi się, wydech nosem – brzuch opada). Misie budzą się, przeciągają i ziewają (wdech ustami – ręce za głowę, wydech ustami – ręce wracają). Misie wdychają powietrze ustami i mruczą – mmmm (ciszej i głośniej); palec dotyka skrzydełek nosa, aby wyczuć wibrację. Potem mruczą: mmmma, mmmme, mmmmo, mmmmu. Misie cieszą się, że przyszła wiosna i zaczynają śpiewać: aaaaa, ooooo, eeee, uuuuu, yyyyy, iiiiiii.
Ćwiczenia ruchowe połączone z naśladowaniem głosów zwierząt:
- Bocian (kle, kle) – dzieci stoją na jednej nodze.
- Żaba (kum, kum) – skaczą w przysiadzie.
- Ptaki (fi u – fi u – tijo – tijo) – bieg i „machanie skrzydełkami”.
- Kukułka (ku – ku) – przysiad.
- Mucha (bzz…) – bieg na czworakach.
Życzę owocnych ćwiczeń Anna Frączkiewicz
Zapraszamy dzieci i rodziców na ćwiczenia logopedyczne na kanale logopedycznym Rusz Językiem 

https://www.youtube.com/RuszJezykiem?fbclid=IwAR2KOmmeOgfRTYayErhuj0ZPQK57o1XdwCVjPZjUUuLMtcBj8HJSDz-ppzo
Ćwiczenia buzi i języka.
Miłej zabawy
🙂♥️
A może tak wyruszyć w rejs na odludną wyspę?
Ćwiczenie oddechowe
Podczas dmuchania na łódeczkę wdychamy powietrze nosem a wydychamy ustami ułożonymi jak przy artykulacji głoski U
Spod łódeczki:
– szeroka nakrętka po napoju lub wodzie/ foremka silikonowa na babeczki/osłonka od podgrzewacza;
Maszt:
– wykałaczka/patyczek po lodzie/słomka/fragment opakowania po leku;
Żagiel:
– kartka,
– kawałek twardej tektury np. z opakowania po leku;
Mocowanie masztu:
– plastelina/klej na gorąco/ klej typu kropelka/wkład do podgrzewacza;
Znajomość podstawowych praw fizyki
– dostosowujemy wysokość żagla do szerokości podstawy łódki tak, aby stabilnie utrzymała się na wodzie.
I w drogę!!!
https://www.facebook.com/mowimy.logopedycznyblog/videos/246807466357283/?v=246807466357283
Terapia logopedyczna nie musi być nudna, czyli „Przypominajka: jak i w co się bawić” – ćwiczenia logopedyczne i nie tylko. Dla rodziców i terapeutów na ten wyjątkowy czas.
*
Mając na uwadze fakt, że Rodzic nie jest logopedą, zachęcam, aby się z dzieckiem bawić. Usprawniając artykulatory, ćwicząc pamięć, koncentrację i uwagę, nie zaszkodzimy mu. Dostosowujmy ćwiczenia do możliwości własnego dziecka. Karty można/należy drukować. Życzę wesołej zabawy i wielu sukcesów.
*
Dorosły czyta, dziecko powtarza i/lub tylko pokazuje części ciała (na sobie, na misiu, na nas, na obrazku):
oko, ucho, nos, brzuch, prawa ręka, lewe kolano, głowa – według schematu. Wymienia/dotyka wszystkie elementy pojedynczo, a następnie po kolei.
Miłej zabawy! Rys. wykonała A.Tkacz
MAMO, TATO POĆWICZ ZE MNĄ
Prawidłowe oddychanie jest warunkiem poprawnej wymowy.
Wszystkie ćwiczenia narządów mowy zawsze rozpoczynamy od ćwiczeń oddechowych;
Powietrze nabieramy nosem, a wypuszczamy ustami.
• Dmuchanie na chorągiewki
• Dmuchanie na wiatraczki
• Dmuchanie na płomień świecy
• Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą
• Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki
• Wydmuchiwanie baniek mydlanych
• Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone ponad głową ćwiczącego na nitkach o różnej długości
• Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie
• Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko
• Dmuchanie przez rurkę do wody
• Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
• Nadmuchiwanie balonów
• Próby gwizdania
• Gra na instrumentach muzycznych np. organki, trąbka, gwizdek
Ćwiczenia języka i prawidłowego połykania
Nauka unoszenia języka za górne zęby (kilkanaście razy dziennie, przed lustrem).
Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je „zaczarowanym miejscem”, „parkingiem” itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych.
Zlizywanie nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
Konik jedzie na przejażdżkę – naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu.
Karuzela – dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
Chomik – wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
Malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
Żyrafa – ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
Słoń – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.
Ćwiczenia warg
1.Zakładamy górna wargę na dolną i odwrotnie.
2. „Masaż”- delikatnie przygryzamy górna wargę dolnymi zębami, a następnie dolną wargę górnymi zębami.
3. „Zmęczony konik”- konik, który wrócił z męczącej wyprawy, głośno parska (podczas tego ćwiczenia zwracamy uwagę, aby wargi były rozluźnione).
4. „Uśmiech żaby”- rozciągamy wargi w wielkim uśmiechu, starając się naśladować wesołe żabki.
5.Przesadnie wymawiamy a, o, e, u, i, y przy szeroko otwartych ustach.
6. „Balonik”- nadymamy policzki, a usta ściągamy (dla urozmaicenia możemy bawić się w baloniki, które pękają, gdy „ przekuwamy” policzki palcami).
Zabawa „Piosenkarz”
Śpiewanie sylab na różne melodie, poruszając jedynie językiem (nie brodą) przy szeroko otwartych ustach;
La, la, la
Lo, lo, lo
Le, le, le
Lu, lu, Lu
Ly, ly, ly.
Przykłady zabaw słuchowych dla dzieci młodszych:
„ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
„ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).
Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Ćwiczenia policzków:
Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
Bajki artykulacyjne
„Indianie’’
Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie: prrr… prrr … prrr… Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie : a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki ) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki ).
„Dzień dobry misiu”
Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – poprzeciągał się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze). Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek ( oblizywanie warg).
„Miś idzie na spacer”
Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem.
Miś obudził się wcześnie rano – przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił
poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem
policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg). Potem umył ząbki
(oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a
następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na
zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie
ustami – naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer
do lasu.
„Przygody Języczka-Wędrowniczka”
Opowiadamy bajkę, w czasie, której dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe:
Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.- Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie – pomyślał.Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę (oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), później okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym)
– Teraz już mogę pojechać na wycieczkę – pomyślał Języczek.
Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy – naśladowanie odgłosów jazdy konnej).
W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jedną stronę (kierowanie języka w stronę kącika ust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu – od dziąseł do gardła), w drugą stronę (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (język przeciska się przez zaciśnięte zęby).
Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z nim przywitać:
– Parskaczy (wykonujemy motorek wargami),
– Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),
– Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),
– Indian – dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian) i malutkich (cich naśladowanie odgłosu Indian).
Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z nimi wesoło bawić w berka i chowanego.
Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie. Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku – ku – ku), rechot żab (kum – kum – kum), stukot dzięcioła (puk – puk – puk) i pluskot rybek w wodzie (plum – plum – plum).
Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się: – chmury zostały rozdmuchane.
Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu. Ale najpierw muszę nazbierać malin i jagód – pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka). Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami), wsiadł na konia i przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.
TO TYLKO WYBRANE PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ. WYSTARCZY 5 DO 10 MINUT DZIENNIE, A EFEKTY Z PEWNOŚCIĄ BĘDĄ ZAUWAŻALNE.
ZACHĘCAM RODZICÓW, ŻEBY OPRÓCZ TYPOWYCH ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH DUŻO Z DZIEĆMI ROZMAWIALI NA TEMATY Z NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA, OPOWIADALI DZIECIOM O WYKONYWANYCH CZYNNOŚCIACH ITP. CZYTAJMY DZIECIOM BAJKI, ZADAWAJMY PYTANIA, NAŚLADUJMY ODGŁOSY, ROZWIĄZUJMY ZAGADKI, ZACHĘCAJMY DO AKTYWNOŚCI SŁOWNEJ
ZWRACAJMY SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ NA POPRAWNĄ WYMOWĘ. TO Z WAS- RODZICÓW DZIECI BIORĄ PRZYKŁAD.
DZIECI, KTÓRE CHODZĄ NA TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ MAJĄ W SWOICH ZESZYTACH RÓŻNE ĆWICZENIA. TO WŁAŚNIE TERAZ JEST DOBRY CZAS ŻEBY POĆWICZYĆ.
POZDRAWIAM
Anna Frączkiewicz