Ul. Wojciecha Sapety 10

41-407 Imielin

32 2256117

Sekretariat
534 400 720
oddział ul. Dobra 2

przedszkole.imielin@interia.pl

kontakt@przedszkoleimielin.pl

 

Witajcie. W tym tygodniu rozpoczynamy tematykę związaną z kosmosem. Dla dzieci może to być pojęcie abstrakcyjne. Warto więc unaocznić im kosmos np. wychodząc po zmroku na podwórko i obserwując gwiazdy. To właśnie ogromna przestrzeń tworząca kosmos – gwiazdy i odległe planety!

 

Być może zainteresują Was jakieś zabawy lub proponowane działania i zechcecie z nich skorzystać. Może nawet uwiecznicie to na zdjęciach. Jeśli zechcecie zaprezentować się w naszym albumie fotograficznym, prześlijcie zdjęcia na adres e-mailowy: katarzyna.wioska@interia.pl z podaniem nazwy swojej grupy. Miłej zabawy 🙂

 

Propozycje na piątek – 16 kwietnia

Witajcie nadal w kosmicznym klimacie:)

 

W linku poniżej bardzo króciutki film edukacyjny o Kosmosie. Zapraszam do obejrzenia.

https://youtu.be/QENqiBTxqig

 

Gimnastyka przed lotem w kosmos
Za chwilę wyruszymy w kosmiczną podróż, ale musimy przygotować się do drogi i trochę rozruszać:


Prawą nogą wypad w przód
i rączkami zawiąż but
Powrót, przysiad, dwa podskoki
W miejscu bieg i skłon głęboki
Wymach rączek w tył, do przodu
I rannego nie czuć chłodu.

Propozycje innych ćwiczeń gimnastycznych w domu znajdziecie pod linkiem. Drodzy Rodzice wspólnie z pociechą wymyślamy tor przeszkód, wykorzystujemy to co mamy w naszych domach.
 
https://youtu.be/OTmNeb01-Qo. 

 

 Próbna (logopedyczna) podróż w Kosmos  

Wkładamy kombinezon, który uchroni nas przed niską lub wysoką temperaturą (wykonujemy ruch suwaka zzzzzzzz….), zakładamy specjalne buty (tup, tup). Idziemy do rakiety (tup, tup, tup), otwieramy właz do rakiety (klaskanie językiem).Wskakujemy do środka (hop). Zamykamy właz (klaskanie językiem). Siadamy na fotelu (siup). Zapinamy pasy (klap). Odliczamy głośno: 5, 4, 3, 2, 1, 0, start. Dzieci klaszczą w ręce, początkowo wolno, potem szybko, uderzają szybko rękoma o uda z jednoczesnym tupaniem nogami, syczą „Zzzzz…” naśladując lot rakiety, z okrzykiem „Hurra” wznoszą ramiona w górę,  szybko opuszczają ramiona w dół z jednoczesnym krótkim okrzykiem „Bęc” na znak wylądowania.

Piosenki, których można posłuchać w czasie podróży po kosmosie:

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

https://www.youtube.com/watch?v=SWZb2VorsGU

 

Kto to jest astronauta?

Człowiek odbywający podróże w kosmosie to astronauta. Ma on specjalny kombinezon, który pozwala na utrzymanie stałej temperatury ciała i ciśnienia. W kosmosie nie ma bowiem stabilnej temperatury, w słońcu jest tam goręcej niż w piecu, a w cieniu zimniej niż w zamrażarce. Astronauta ma też własny zapas tlenu potrzebny mu do oddychania. Do lotu służy mu rakieta, albo inaczej statek kosmiczny. Ludzie, którzy chcą lecieć w kosmos muszą być niezwykle sprawni, zdrowi i odpowiednio przeszkoleni.  Loty w kosmos odbywają się
w statkach kosmicznych.  Jest kilka rodzajów statków kosmicznych: rakieta, wahadłowiec, samolot kosmiczny, sonda kosmiczna, sztuczny satelita, łazik.

Dzisiaj zobaczymy jak wygląda właśnie łazik i co to dokładnie jest.

Łazik – rodzaj sondy kosmicznej, posiadający możliwość poruszania się po powierzchni ciała, na którym wylądował (planety lub księżyca, w planach także planetoid).

 

 

Poniżej wyprawa w kosmos dla najmłodszych. Obejrzycie, jak wygląda strój astronauty.

 Jak można poczuć się astronautą? https://youtu.be/a_r6GjpLesw

 

Masaż relaksacyjny „Kosmita” autor: K. Kutyła

Była sobie mleczna droga – rysujemy na plecach dziecka palcem krętą linię;
Pełna wielu błyszczących gwiazd. – stukamy palcami po plecach
Na jednej z planet – rysujemy palcem koło
Ufoludek mieszka
Co chude nóżki ma – dwoma palcami rysujemy na plecach dwie linie
Ma duże zielone uszy – łaskoczemy dziecko w uszy
I szyję długą ma. – gładzimy szyję dziecka
Dwa okrągłe brzuszki – dwoma palcami rysujemy dwa kółka
I śmieje się ha, ha, ha. – łaskoczemy dziecko w brzuszek

 

Zajęcia plastyczno-techniczne: „Budujemy pojazd kosmiczny”

Zgromadzone różnej wielkości pudełka, butelki,  które znajdziemy w domu posłużą nam dzisiaj do stworzenia pojazdu kosmicznego, oczywiście można ozdobić wg własnego pomysłu i dostępnych w domu materiałów. Zachęcam do wspólnych działań, koniecznie zróbcie zdjęcia i pochwalcie się nimi. Poniżej znajdziecie jeden przykład, jak można to zrobić. Powodzenia:)

Dla chętnych dzieci jeszcze na koniec karta pracy, połącz ze sobą takie same przedmioty.

Do zobaczenia w przedszkolu 🙂

 

 

Propozycje na czwartek – 15 kwietnia

W temacie na dzisiaj: Rakiety do mety

Animacja edukacyjna – Kosmos

Pamiętajcie, że nie chodzi nam o to, żeby dzieci „wykuły” nazwy kolejnych planet. Chcemy jednak pobudzać ich ciekawość i powoli poszerzać zainteresowania. Do tego właśnie dobrze jest wykorzystać takie krótkie materiały wizualne.

https://www.youtube.com/watch?v=ahkKIg8NVS0

 

Mała „przypominajka” dla dorosłych od „cioci Wikipedii”;) Tak, tylko dla zaspokojenia ciekawości:)

Rakieta kosmiczna to pojazd latający lub pocisk, napędzany silnikiem rakietowym. Obiekt ten uzyskuje siłę ciągu dzięki materii wyrzucanej z dużą prędkością. Na ogół są to gazy powstałe przy spalaniu paliwa. Siła działająca na rakietę jest wynikiem trzeciej zasady dynamiki Newtona.

 

Geometryczna rakieta

Obejrzyjmy zdjęcia rakiet. W załącznikach mamy też obrazki rakiet z figur geometrycznych. To różne wzory. Wytnijmy kilka figur. Niech dziecko ułoży i naklei swoją własną rakietę. Jeśli nie mamy kolorowego papieru, figury mogą być białe. Wtedy dziecko samo je sobie pokoloruje.

 

 

Zabawa oddechowa – Rakieta

Ta zabawa była wśród wczorajszych propozycji. Czy ktoś się skusił? Jeśli tak, to sięgnijmy po naszą rakietę i pobawmy się, bo ćwiczenia oddechowe wskazane są codziennie. Jeśli nie, to na dziś też pasuje jak ulał, więc można do niej wrócić i zrobić.

Moja rakieta

W załącznikach kolorowanki z rakietami. Dla chętnych. Ale uwaga: jeśli nie mamy drukarki narysujmy z dzieckiem według wzoru. Może to będzie pierwszy krok w nauce rysowania własnej rakiety. Powodzenia.

I jeszcze coś „z innej beczki”

Przypomnijmy sobie naszą piosenkę o zdrowiu. Pamiętacie, że uczymy się jej w tym miesiącu? Wróćcie do niej. Posłuchajcie i przypomnijcie sobie o czym jest. Poćwiczcie opisane figury: przysiady, podskoki, wyrzuty rąk w górę i w bok. Sprawdźmy przy okazji, czy dziecko potrafi już wykonać podskoki ze złączonymi stopami. A skoki do przodu i do tyłu (stopy złączone razem)? Spróbujmy zaśpiewać z dzieckiem fragmenty piosenki. Uwaga – pamiętamy o bardzo wyraźnej wymowie. Dziecko musi rozumieć, co śpiewa. Spróbujmy pobawić się tekstem piosenki: skandować fragmenty, wyklaskiwać wymawiając słowa zgodnie z rytmem piosenki. Takie zabawy pomagają w zapamiętywaniu. Jak trafić do piosenki:

Piosenka „Fikający zuch”

 

https://www.youtube.com/watch?v=SXpvsCdhIDc


1.
Gimnastykuj się codziennie.                      

Zobacz jakie to przyjemne. 

 

Ref.
W zdrowym ciele, zdrowy duch. 

Pokaż, jaki z ciebie zuch.                            

 

2.
Raz przysiady, raz podskoki.   

Ręce w górę lub na boki.   

 

3.
Mocne nogi, plecy proste.                           

Raz fikołek, a raz mostek.

 

 

Propozycje na środę – 14 kwietnia

Dzisiaj w temacie: Podróż po planetach

Wprowadzenie w temat zajęcia

Posłuchajcie piosenki „W Układzie Słonecznym”

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

Czy wiecie , o czym jest ta piosenka? Popatrzcie na obrazek. Przedstawia on Układ Słoneczny, czyli planety które krążą wokół Słońca. Jest tam też nasza planeta- Ziemia.

 

Zwróćmy uwagę dziecka na to, że w rzeczywistości planety te są dużo większe i są od nas bardzo oddalone, dlatego nie widać ich nocą na niebie. Widać wyłącznie gwiazdy, w tym księżyc. Poproście dziecko, by powiedziało czym różnią się te planety ( wielkością, kolorem).

Może dzieci spróbują wskazać, która z nich to Ziemia – nasza planeta ( można nakierować dziecko wskazówkami, np. trzecia planeta od Słońca lub planeta w kolorze niebiesko- zielonym).

 

Nauczmy się krótkiej rymowanki o Ziemi

Ziemia to nasza planeta

i na niej wszyscy mieszkamy.

Jest domem dla ludzi i zwierząt,

więc za to ją bardzo kochamy

 

Zabawa „Podróż po planetach”

Taniec prezentuje Ola I Blu, poznajcie ich. Zasady są proste, wyobraź sobie, że wsiadasz do statku kosmicznego, który ląduje na planetach. Przerwa w muzyce oznacza dla ciebie zadanie do wykonania. Słuchaj uważnie i dokładnie wykonuj czynności według poleceń Oli I Blu. Jesteś gotowy, zaczynamy!

https://www.youtube.com/watch?v=SCMAcaNwGwo

 

Oto propozycje zabaw logopedycznych o tematyce kosmicznej. Zachęcam gorąco!

Możemy pozwolić dziecku, by samodzielnie „klikało” w obrazek, by odkryć zadanie. Będzie to dodatkową atrakcją:

https://wordwall.net/pl/resource/2200293/logopedyczny-kosmos

 

Rakieta – zabawa oddechowa

Jeśli mamy słomkę, nożyczki, klej i odrobinę papieru można wykonać rakietę.

Czas na zabawę i lot w kosmos rakietą lub statkiem kosmicznym. Przy okazji dziecko ćwiczy oddech. Przyjemne z pożytecznym. Więcej przeczytasz i zobaczysz tutaj:

https://kreatywnadzungla.pl/2017/09/odlotowa-zabawa-cwiczenia-oddechowe-wspierajace-rozwoj-mowy-dziecka.html

Propozycja zabawy plastycznej

Układ Słoneczny

Przygotuj plastelinę, czarną kartkę ( lub inną, może być nawet kawałek tekturowego pudełka) i białą kredkę lub kredę. Dzieci lepią z plasteliny planety (przypominamy sobie, jak ulepić kulkę) i ćwiczą przy tym rączki. Postarajcie się, by każda z planet była kolorystycznie przybliżona do ich faktycznego wyglądu. W tym czasie rysujemy dziecku na kartce okręgi – orbity. Poukładajcie planety na orbitach, a na środku umieśćcie Słońce (przypomnijcie dziecku, że planety krążą wokół Słońca, poruszając się po orbitach). Teraz czas na ćwiczenie koordynacji ręka – oko. Zadaniem dziecka jest okrążenie Słońca przez każdą planetę. Chodzi tutaj o to, aby dziecko toczyło kulkę z plasteliny po narysowanym okręgu.

 

Dla najbardziej wytrwałych jeszcze kosmiczne memory

 

https://wordwall.net/pl/resource/14070860/%C5%82%C4%85czenie-w-pary-kosmos

 

 

Propozycje na wtorek – 13 kwietnia

Posłuchajmy wierszyka:

Księżyc zawisł na niebie
Mruga właśnie do Ciebie
Niczym piękna senna wróżka
Powie bajkę Ci do uszka.
 

Zapytajmy dziecko: Kiedy księżyc świeci na niebie? Co świeci w ciągu dnia?

 

”Rakieta”- kolorowanie wg kodu kolorystycznego

To zabawa dla tych, którzy mają możliwość wydrukowania obrazka. Zapytajmy przy okazji o nazwy kolorów i pracując powtarzajmy je razem. Obrazek można kolorować na raty: np. najpierw tylko żółte pola, a po przerwie inne. Kolorowanie małych pól pomaga w ćwiczeniu staranności.

 

„Jak mama zreperowała księżyc” – oglądanie bajki na podstawie opowiadania J. Papuzińskiej.

Obejrzyjcie razem bajkę:

https://youtu.be/pzT7QEVBIaI

Rozmowa na temat bajki:
− Dlaczego księżyc był smutny?
− Kto przyszedł z pomocą księżycowi?
− W jaki sposób mama rozwiązała problem księżyca?


„Księżycowe ciasteczka” – działania kulinarne

Upieczcie ciasteczka w kształtach księżyca w różnych fazach: okrągłe, rogaliki, połówki koła.

Dziecko uczestniczy w mieszaniu składników i wyrabianiu ciasta. Formuje kule z ciasta i rozpłaszcza Część z kół kroi na pół – przy tej okazji pytamy dziecko, na ile części musimy przeciąć koło, by powstały nam połówki księżyca? Wałkuje ciasto rączkami i formuje z niego rogalik.

 

Prosty przepis na ciasteczka znajdziecie TUTAJ

 

Zamiast pieczenia ciastek, można zrobić księżycowe fazy z masy solnej:
– ½ szklanki soli
– ½ szklanki wody
– 1 szklanka mąki
Masę solną można wypiec w piekarniku lub wysuszyć na słońcu, pamiętając o przewracaniu ciasta.

”W kosmosie” – matematyczna karta pracy

Z uwagi na brak naklejek wprowadzamy małą modyfikację: liczymy elementy na obrazku i zaznaczamy ich ilość, rysując kropki lub kreski we właściwych okienkach pod spodem.

 

Propozycje na dzisiaj – 12 kwietnia

List od ufoludka

Czytamy dziecku list od ufoludka, a następnie czytamy opowiadanie. Wskazując ilustrację prosimy dziecko, aby nazwało to, co się na niej znajduje.

List:

Witajcie drogie dzieciaki! Nazywam się ……………… Pewnego dnia postanowiłem wyruszyć poza granice mojej galaktyki, aby poznać nowe ciekawe planety oraz ich mieszkańców.  Wylądowałem na Waszej planecie, bo chciałem ją lepiej poznać. Troszeczkę się Was boję, dlatego ukryłem się w niewidocznym kąciku i będę się przyglądał wszystkiemu przez tydzień, a potem wyruszę do siebie, może zabiorę Was ze sobą. Chcielibyście? Odezwę się jeszcze do Was.

Opowiadanie:

Nasza planeta to ZIEMIA. Ziemia krąży dookoła siebie oraz wokół SŁOŃCA. Razem z Ziemią krążą inne PLANETY.  W kosmosie znajdują się także GWIAZDY, KSIĘŻYC i inne ciała niebieskie. Człowiek, który odbywa podróż w kosmos nazywa się KOSMONAUTA. Ma on specjalny kombinezon, który chroni jego ciało i jest mu w nim ciepło. W kosmosie, blisko słońca jest tam goręcej niż w piecu, a w cieniu zimniej niż w zamrażarce. Kosmonauta ma też butlę z tlenem/powietrzem  potrzebnym mu do oddychania. Do lotu służy mu RAKIETA. Ludzie, którzy chcą lecieć w kosmos muszą być niezwykle sprawni, zdrowi i odpowiednio przeszkoleni.

 

Kuliste przedmioty

Wskazujemy dziecku na ilustracji planety oraz pytamy, jaki mają kształt. Następnie prosimy dziecko, aby odszukało w domu przedmioty o kulistym kształcie.

Dzień i noc – zabawa ruchowa

Potrzebne będą: kartki w kolorze żółtym oraz granatowym

Dziecko porusza się po dywanie w rytm dowolnej melodii lub dźwięku klaskania rodzica. Na przerwę w muzyce rodzic mówi „dzień” lub „noc”. Gdy dziecko usłyszy dzień – staje na kartce w kolorze żółtym, a gdy noc – na kolorze granatowym.

„Domowy księżyc”

Potrzebne będą: piłka, folia aluminiowa, latarka

Wykonanie: Dziecko owija piłkę folią aluminiową. Następnie gasimy światło (musi być ciemno) i pytamy dziecko, czy księżyc jest widoczny. Włączamy latarkę i kierujemy strumień światła na księżyc i ponownie zadajemy to samo pytanie. Tłumaczymy, że księżyc potrzebuje światła słonecznego, żeby był widoczny.

Stemple – planety (praca plastyczna)

Potrzebne będą: ziemniaki, nóż, farby, czarne kartki papieru, rolka po papierze toaletowym

Wykonanie: rodzic wycina z ziemniaków kształty koliste oraz jeden w kształcie rogalika. Dziecko zamacza stemple w farbie, a następnie odciska planety na kartce papieru tworząc swój kosmiczny obraz.

Przewiń do góry