Ul. Wojciecha Sapety 10

41-407 Imielin

32 2256117

Sekretariat
534 400 720
oddział ul. Dobra 2

przedszkole.imielin@interia.pl

kontakt@przedszkoleimielin.pl

Drodzy Rodzice!

zapraszamy do przeczytania i skorzystania z proponowanych materiałów, zadań itp do wspólnych zabaw z dziećmi

My się nie damy! Jeśli ktoś jeszcze nie widział, naprawdę warto zobaczyć i posłuchać. Niech nas podnosi na duchu.

 

Uwaga, uwaga

W naszym albumie jest już nowa zakładka. Czekamy na efekty Waszych zabaw plastyczno-technicznych. Pochwalcie się nimi, podzielcie się z innymi. Wtedy – chociaż osobno, będziemy prawie „razem”. Przypominamy: na zdjęciu należy umieścić imię dziecka i nazwę grupy. Mile widziani również autorzy prac. Zdjęcia wysyłamy na adres: katarzyna.wioska@interia.pl

Drodzy  Rodzice, Opiekunowie,
W ten niełatwy dla wszystkich czas, wychowanie dzieci trwa nadal 👧 Jako odpowiedzialny wydawca edukacyjny dokładamy wszelkich starań, aby Państwa dzieci i podopieczni wychowywali się z pomocą wysokiej jakości materiałów i kart pracy ❤️

Czas dla bohaterów! 🦸‍♂️

Udostępniamy dla Państwa bezpłatnie na czas zamknięcia przedszkoli karty pracy z przygodami Olka i Ady wydawnictwa MAC Edukacja, lidera w wychowaniu przedszkolnym.

Dzisiaj każdy z nas jest bohaterem – nauczyciele, dzieci i rodzice. Teraz dołączają do Państwa bohaterowie cykli „Olek i Ada” oraz „Nowe przygody Olka i Ady” 😊 To sympatyczne, barwne rodzeństwo prosimy przyjąć pod dach każdego domu i włączyć ich we wspólną zabawę, odkrywanie kolejnych literek i słówek 🔡

Na stronie www.mac.pl/publikacje udostępniamy pełne wersje kart pracy z możliwością wydruku.

 

WITAMY WAS W ŚRODĘ 25 MARCA

Propozycje na dzisiaj to: zabawa z piosenką, zwiastuny wiosny, zabawa plastyczno-matematyczna, wiosenne ćwiczenia graficzne i żabi świat. Coś na pewno dla siebie wybierzecie.

Posłuchajcie piosenki pt. „Maszeruje wiosna”. Co trzyma w ręku wiosna?Czym zajmuje się wiosna na spacerze?  Dla ułatwienia poniżej podajemy tekst piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

1.     Tam daleko gdzie wysoka sosna maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat, gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

2.     Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu  małą torebeczkę.

Chętnie żuje gumę i robi balony, a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat, gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

3.     Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas, każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną drogą poszła, zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat, gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

Poznajemy „Zwiastuny wiosny”

Tu polecamy film. Jest krótki i bardzo prosty. Ciekawe, co z niego zapamiętacie. Dobrze jest obejrzeć film drugi raz, ale wcześniej zapowiedzieć, żeby dziecko starało się jak najwięcej zapamiętać. Przygotujcie jakieś punkty, np. zakrętki lub guziki. Można je przyznawać za każdą zapamiętaną cechę wiosny.

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

Możemy też wymienić oznaki charakterystyczne dla zimy i wiosny, zadaniem dzieci jest przyporządkowanie ich do właściwej pory roku (np. z jaką porą roku kojarzy Ci się bałwan, śnieg, krokusy, przebiśniegi, narty, bocian, żaba, bazie kotki, szalik, ośnieżone drzewo, drzewo z listkami itd.). Udanej zabawy.

Dodatkowa zabawa plastyczno- matematyczna (dla posiadaczy katalogu IKEA)

Narysujcie dzieciom plan domu. Ich zadaniem jest zaprojektowanie domu dla Pani Wiosny. Wycinają więc kanapy, stoły, szafy, szafki, prysznice, umywalki, zasłony, jednym słowem wszystko, co potrzebne, by urządzić dom. W trakcie trwania prac lub po ich zakończeniu omówcie razem co gdzie się znajduje używając zwrotów: na, pod, za obok, w, z prawej strony, z lewej strony, po środku, przed).

Wiosenne ćwiczenia graficzne

Bez drukarki. Potrzebne kartki i mazaki/ołówki/ kredki – do wyboru. Na zdjęciach tylko podpowiedzi. Możecie wymyślić też własne szlaczki. Tylko nie poddawajcie się zbyt szybko. I pamiętajcie: nie zawsze chodzi o jakość wykonania. Ważne jest też doskonalenie płynności ruchu. Wtedy bierzemy większą kartkę i nie musimy rysować tak bardzo, bardzo dokładnie. Za to staramy się zachować płynność ruchu ręki. Zamiast kartki możemy też wtedy porysować po dywanie. Tylko bez otwierania mazaka!! 🙂 Powodzenia.

W świecie żab

Nie będziemy tu wyważać otwartych drzwi. Pod linkami znajdziecie krótkie filmiki z życia żab. Nawet ten, który wydaje się najbardziej poważny, jest dla dzieci przystępny.

W dodatkach: obrazki poglądowe i sposoby na żabki na rolkach po papierze toaletowym. Pamiętajcie, że to tylko propozycje. Sami wybierzcie, co chcielibyście dzisiaj z dzieckiem zrobić.

https://www.youtube.com/watch?v=HJsDVkyep_E
https://www.youtube.com/watch?v=aopKuxr4G-o

https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-PU

WITAJCIE WE WTOREK 24 MARCA

Dzisiaj wśród propozycji:

     Wiosenne porządki

·       
Poznajemy literkę „Ł”

·       
Wiosenne hodowle

·       
Zabawy z matematyką

 

Zabawa słowna „Wiosenne rymowanki”. Dzieci tworzą rymy do podanych zdań:

  • Przez deszczyk pokropione rosną listeczki ….….(zielone)
  • Zajączki kicają i trawki ……… (szukają)
  • Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez ……… (ogona)
  • Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się….. (chowają)
  • Bocian ma ostro zakończony długi dziób ….. (czerwony)

Już wiosna. Czas na wiosenne porządki. Te będą w buzi.

  • Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu). 
  • Potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków).
  • Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach).
  • Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych)
  • Pierzemy firanki (parskanie wargami).
  • Zamiatamy schody (oblizywanie warg).
  • Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła).
  • Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi  rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

 

„Ł” jak ŁATEK i „ł” jak łopata

Skoro mowa o wiosennej pracy, to przyda się łopata. A w tym tygodniu czas na literę „Ł”. Pokażmy dziecku zapis drukowanej wielkiej i
małej litery, porównajmy z literami pisanymi. Niech dzieci opiszą kształt i wygląd liter oraz powiedzą, czym się od siebie różnią. Próbujcie rysować literę w powietrzu, na dywanie, jeśli ktoś może sobie na to pozwolić, to fajnie rysuje się na tacy z ryżem lub kaszą manną. Zwracajcie przy tym uwagę na kierunek zapisu litery.

Wracamy do tematu. Łatek to oczywiście pies. Kopie w ogrodzie i robi przy tym „konkurencję” chłopcu z łopatą. Narysujcie Łatka i podpiszcie. Narysujcie też łopatę. Jak podpisać? Wycinamy dziecku pojedyncze literki, a ono układa je w całość. Napisy mogą być różne. Możemy zastosować
litery wielkie i małe. Jeśli nie mamy drukarki, sami napiszmy te litery. Będą dobre.

Ale najpierw niech popracują głowy i uszy. Nie piszemy tutaj wyrazów. To ćwiczenie tylko na słuchanie i mówienie. Podzielmy słowa
„Łatek” i „łopata” na sylaby (Ła-tek, ło-pa-ta) i na głoski (Ł-a-t-e-k,  ł-o-p-a-t-a). Policzmy ile jest sylab, ile jest głosek. Jaka głoska na
początku, a jaka na końcu? Zapytajmy też o samogłoski. Dzieci je znają i powinny pokazać. Wiedzą też, że samogłoski zaznaczamy kolorem czerwonym. Powiedzmy, że „Ł” to spółgłoska (niebieska). Może macie gazetę? Można poszukać nowej litery w tekście i zaznaczyć na niebiesko.

Teraz sylaby: ŁA, ŁE, ŁI,  ŁO, ŁU, ŁY. Pamiętajmy, że czytamy wielokrotnie, najpierw chórem z dzieckiem.

Czas na „literkowy” obrazek. Niech dziecko narysuje Łatka i podpisze. A może narysujecie kształt łopaty, którą dziecko wyklei kawałkami papieru kolorowego i podpisze wyrazem „łopata”? Można też napisać literę do ozdobienia (tak, jak ozdabialiśmy napis wiosna). Albo wymyślcie własną pracę z literką „Ł”.  Też będzie dobrze. Pamiętajcie, że czekamy na Wasze zdjęcia.

Na koniec niespodzianka: krótki film o literce „Ł”.

Powodzenia.

Pora na wiosenne hodowle.

Możemy oczywiście przygotować ziemię, doniczki, nasiona, cebulki, zrobić mnóstwo bałaganu, sprawić dzieciom mnóstwo radości, posiać coś i posadzić. Ale możemy też skorzystać z rysunkowej podpowiedzi i trochę łatwiejszym kosztem zasiać rzeżuchę. Instrukcja na obrazku: IzabelaNaRysuje w załączeniu.

Zabawy z matematyką ukryte są pod linkami. Jeśli ktoś ma możliwość, to naprawdę warto tam zajrzeć.

https://szaloneliczby.pl/policz-kropki/
https://szaloneliczby.pl/wskaz-wynik-na-owocach/
https://szaloneliczby.pl/prawa-lewa/
https://szaloneliczby.pl/wskaz-liczbe-na-owocach/

WITAMY WAS W PONIEDZIAŁEK 23 MARCA

Dzisiaj w programie:

·        Kolory wiosny

·        Wiosenna moda – właściwy ubiór

·        Zabawy z odgłosami wiosny

·        Wiosenne literki

Kreatywna nauka i zabawa dla przedszkolaków. W domowym studiu tworzą się fascynujące rzeczy.

link do strony: https://www.youtube.com/watch?v=W1qmywPdvok

Zapraszamy na mini warsztat wiosenny z Moniką Kluzą

„Urodziły się motyle” https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk

Wiosna już do nas zawitała. Zachęcamy do utrwalania nazwy tej pory roku. Można wykorzystać do tego domowy kalendarz. Obejrzyjmy kartki na marzec, kwiecień i maj. Jeśli kalendarz ma zdjęcia lub obrazki – porozmawiajmy o nich.

Jakie kolory kojarzą się z wiosną i dlaczego?

·        Pobawmy się w zabawę słowną pod hasłem: Jak wyglądałby świat, gdyby wszystko było zielone?  Tutaj potrzebna jest wyobraźnia. Możemy też taki świat narysować.

·        Zabawa ruchowa pod hasłem: Kolory wiosny: Potrzebne są do niej karteczki w różnych kolorach. Przygotujmy je razem, rozmawiając na temat kolorów, jakie przeważają w wiosennej przyrodzie. Dziecko tańczy przy dowolnej muzyce, rodzic trzyma przed sobą kolorowe karteczki. Gdy muzyka cichnie, dziecko szuka przedmiotu w kolorze, który pokazał rodzic.

 

Wiosenne dylematy. Jaki dylemat miała wiosna w wierszu? Poczytajcie. Porozmawiajcie na temat wiersza. Niech dziecko spróbuje odpowiedzieć na pytania: Jaki problem miała wiosna? W co chciała się ubrać?

 

Wiosna i moda (Bożena Głodkowska)

 

Pod koniec zimy wiosna

wyjęła żurnali stosik.

– W co mam się ubrać? – dumała

– co w tym sezonie się nosi?

Założyć sukienkę w kropki?

A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie

i nie wyglądać niemodnie?

Torebkę wziąć czy koszyczek?

Na szyję apaszkę cienką,

na głowę – kapelusz z piórkiem

czy lepiej beret z antenką?

 

Pomyślcie teraz o sobie. Jak my powinniśmy ubrać się wiosną, kiedy wychodzimy na podwórko ( tylko nie za daleko ). Dlaczego nie możemy ufać wiosennemu słonku? Dlaczego tak łatwo się teraz przeziębić? Jak powinniśmy się ubierać wychodząc z domu?

Może wiersz zainspiruje Was też do stworzenia własnej Pani Wiosny? Można ją po prostu narysować w wiosennej sukience, ale można też wyciąć elementy z kolorowego papieru. Pamiętajcie, że możemy łączyć różne techniki plastyczne: trochę nakleić, coś namalować farbą, resztę narysować kredką lub mazakiem. Można też stworzyć wianek  Pani Wiosny – wykonamy z paska papieru i kolorowych kwiatów wyciętych i przyklejonych do niego.

Udanej, twórczej pracy.

 

Zabawa z rymowanką „Odgłosy wiosny”

A teraz coś dla buzi i pamięci. Co można zrobić z rymowanką:

·        Oczywiście powtarzamy odgłosy wiosny za rodzicem.

·        Staramy się zapamiętać odgłosy przyrody.

·        Kiedy już poznamy treść, możemy dopowiadać odgłosy; Rodzic mówi: wieje wiatr, a dziecko dopowiada odgłos: szu, szu, szu, jeśli go pamięta. W ten sposób bez nauki mówimy rymowankę na role.

·        Może spróbujemy nauczyć się też na pamięć fragmentów np. po dwie rymujące się linijki.

 

„Odgłosy wiosny” (K.Wioska)

Wieje wiatr – szu, szu, szu

Lecą ptaki – fru, fru, fru

Kapie deszcz – kap, kap, kap

A w kałużach – chlap, chlap, chlap.

Śpiewa ptak – ćwir, ćwir, ćwir

Traktor w polu – pyr, pyr, pyr.

Dudni grad – bach, bach, bach

Nagle grzmot – trach, trach, trach!

Ptaszek chowa się pod liściem,

W słońcu świat lśni srebrzyście.

 

I jeszcze jedna rymowanka (M.Janota)

Wiosenko, wiosenko

zielona panienko

my ciebie witamy,

a zimę żegnamy!

Spróbujmy powtarzać ją, dzieląc słowa na sylaby. Powtórzmy kilka razy, a za godzinę zapytajmy dziecko, czy pamięta treść. Podpowiedź: powinno zapamiętać.  Pamiętajmy, że ćwiczenia pamięci są bardzo ważne.

 

Wiosenne literki

Powitajmy wiosnę jak umiemy. Nie możemy obejrzeć wiosennej wystawy w przedszkolnej sali, ale możemy sami zrobić wiosenne hasło. Nie potrzeba drukarki. Sami możemy napisać dziecku wyraz WIOSNA, który ono ozdobi wiosennymi wzorami, utrwalając przy tej okazji poznane literki. Nie bójmy się pisać, bo litera wyjdzie krzywo. To nie jest nauka pisania. Dziecko powinno opatrywać się z różnym wyglądem liter. Czcionki drukarskie też są różne. Nasze – rodzicielskie litery też będą dobre. Przykład na zdjęciach. Jakie wzory wymyślić? Liczymy na Waszą kreatywność. Pamiętajcie, że czekamy na zdjęcia Waszych prac.

 

Inspiracje muzyczne na dzisiaj

Zadanie 1: Zaśpiewaj z nami.🎼💐
Zadanie 2: Namaluj Panią Wiosnę.☘️
Zadanie 3: Nazwij zwierzęta, które powitały Wiosnę. 🐇
Zadanie 4: Policz zwierzęta z ilustracji.🐑🐰🐥
Zadanie 5: Skacz jak Pani Wiosna, zrób ćwiczenia gimnastyczne do piosenki. 👯‍♂️👯‍♀️

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs&fbclid=IwAR26qF6nTrzAmpBVL9W6GmQg-HkZh-8n-jX_KezAVGqfhTnwD8r2GMVJN0Y

Centrum Edukacji Artystycznej Muzylek Moni

MARZEC – PODPOWIEDZI DO ROZMÓW I ZABAW Z DZIEĆMI ZGODNIE Z REALIZOWANYM PROGRAMEM

 

 

Temat tygodnia: 23.03-27.03  Wiosenne przebudzenia

 

Treści programowe:

Przyroda

Obserwacja przyrody

·         zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.

Przyroda wiosną

·         obserwowanie zmian zachodzących wiosną – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się pąków na drzewach i krzewach

·         poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)

·         poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla

·         poznawanie wybranych przedstawicieli kwiatów ogrodowych, np. tulipan, nasturcja, róża, lilia itp.; omawianie ich budowy, etapów rozwojowych (na przykładzie tulipana).

Uprawa roślin i hodowla zwierząt

·         zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu – dbania o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania itp.

Procesy poznawcze

Pamięć

·    zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.

Uwaga

·    skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań

·    dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

· wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

· czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

· rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż

· czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)

· układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Przygotowanie do pisania

· odróżnianie druku od pisma

· dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk

· wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

· budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Liczenie

·         poznawanie wartości monet i banknotów (np. 1 zł, 2 zł, 5 zł i 10 zł); właściwe operowanie nimi w zabawie.

Dodawanie i odejmowanie

· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.

Działalność plastyczna

Obcowanie ze sztuką

·         oglądanie albumów z reprodukcjami prac znanych artystów.

Zainteresowania plastyczne

·         wycinanie konkretnych lub dowolnych kształtów z papieru kolorowego, ścinków tekstylnych, tektury itp.

·         wydzieranie części składowych obrazka, prostych kształtów z kolorowego papieru, z gazety itp.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

·         śpiewanie (indywidualnie i w grupie) poznanych piosenek.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

·         uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych Wokół przedszkola. Program wychowania przedszkolnego oparty na warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego, Grupa MAC S.A. 2018 (s. 33, 43, 5054, 64, 68, 73, 75–77, 108, 110, 114, 115).

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

·         rozwijanie mowy,

·         poznawanie oznak wiosny,

·         rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,

·         rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,

·         przeliczanie w zakresie 10,

·         poznawanie nazw mieszkańców łąki,

·         rozwijanie sprawności fizycznej,

·         kształtowanie poczucia rytmu w metrum trójdzielnym,

·         rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,

·         rozwijanie sprawności manualnej,

·         poznawanie budowy motyla,

·         poznawanie przyczyn ochrony roślin,

·         zintegrowanie się dzieci podczas powitania wiosny,

·         poznawanie zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny,

·         utrwalanie oznak wiosny.

 

WITAJCIE W PIĄTEK  20 MARCA

 Z ostatniej chwili

Muzykalnasowa.pl zaprasza nas na kolejne spotkanie muzyczne dla5-6-latków. W programie m.in. zabawy przy muzyce i instrumentacja piosenki „Misiu, przyszła wiosna” na instrumentach, które na pewno w domu macie:) Kilkanaście minut dobrej zabawy. A przy okazji sami zaobserwujecie umiejętności swojego dziecka w zakresie koordynacji słuchowo-ruchowej. Zapraszamy.
 

Kreatywna nauka i zabawa dla przedszkolaków.

W domowym studiu tworzą się fascynujące rzeczy.

Zapraszamy do nauki o wiosennych kwiatach

link do strony: https://www.youtube.com/watch?v=GidEUn2Qar0&fbclid=IwAR1Ji9p4zEnc5qThncxC_YujsLsBMq8j-t9IqTqWZu3tsAuKWY5yyCGcaZA

 
 

Propozycje na dzisiaj to:

·        ­­­Gdzie jesteś wiosenko?

·        Zbliża się Dzień Wody

·        „C” jak cebula

 

„Gdzie jesteś wiosenko?”

• uświadomienie zmian zachodzących w przyrodzie
• rozbudzanie zainteresowań przyrodą

Przeczytajmy dzieciom „List od bociana”:

„Kochane Przedszkolaki…
Witam Was bardzo serdecznie. Już niedługo wybieram się w powrotną drogę do Polski. Jak dobrze wiecie zbliża się pierwszy dzień wiosny. W związku z tym chciałbym się dowiedzieć czy mogę już wracać do swojego gniazda. Mam do Was wielką prośbę: poszukajcie oznak wiosny i jak najszybciej powiadomcie mnie o rezultatach Waszych poszukiwań. Wiem, że nie potraficie jeszcze pisać, ale na pewno wszyscy wspaniale rysujecie. Z niecierpliwością czekam na kolorową wiadomość od Was. Mam do Was jeszcze jedną prośbę. Dowiedziałem się od czarodziejki Klary, że istnieje krótkie zaklęcie pomagające przepędzić zimę. Oto one: „Zgiń przepadnij zimo. I nie wracaj do nas. Na przyjęcie wiosny otwórzmy ramiona.” Jeśli nauczycie się tego zaklęcia, na pewno łatwiej Wam będzie odnaleźć oznaki nadchodzącej wiosny.

Bocian Długonogi

„Zgiń przepadnij zimo. I nie wracaj do nas. Na przyjęcie wiosny otwórzmy ramiona”.

Pamiętasz to hasło? Powiedz je dziecku 3 razy i poproś o powtórzenie. Za pół godziny zapytaj, czy jeszcze je pamięta. Podpowiedz kawałek. Powinno sobie przypomnieć.

 

Symbole wiosny.

Kiedy już znajdziemy lub wymyślimy jakieś oznaki wiosny, zastanówmy się, jak można je przedstawić w formie symboli. Każdy pomysł będzie dobry.
 

Rozwiążcie wiosenne zagadki

 „Gdy się schowa za chmury, świat się staje ponury. A weselej na świecie, kiedy śmieje się z góry”.

/słońce/
„Mleczka nie piją, myszek nie jedzą, To bure kotki co na drzewie siedzą.”

/bazie/
„Czarno-biały fraczek, buciki czerwone. Umykają żaby, gdy idzie w ich stronę.”

 /bocian/
„W marcu się zaczyna, gdy się kończy zima.

Przyjdzie z wiatru ciepłym wiewem, z pięknem kwiatów, z ptaków śpiewem.”

/wiosna/
„W brązowych kapturkach chowają się wiosną, a potem będą zielone, gdy trochę podrosną.”

/listki/
„Jeszcze wszystko uśpione, jeszcze nic nie rośnie, a on śnieg przebija i mówi o wiośnie”

/przebiśnieg/
„Wiosną na drzewie się zieleni, ale opada na jesieni.”

/liść/

Jak się wiosna z zimą zmaga – przeciąganie liny.

Tylko dobrze wybierzcie, kto będzie wiosną, a kto zimą. Wszyscy wiemy, kto ma wygrać 😉

 

 

 

Zbliża się Dzień Wody

22 marca przypada Światowy Dzień Wodywarto  z dzieckiem porozmawiać o znaczeniu wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt. Woda to skarb, z którego wartości nie zdajemy sobie często sprawy.

Zagadka o wodzie:

Służy do picia, służy do mycia, bez niej na Ziemi nie byłoby życia?

Latem w niej pływamy, zimą po niej się ślizgamy?

Wartko płynie w lecie, a twardnieje w zimie. Kiedy kran odkręcisz, to rurami płynie?

 

Kropelki wody w zabawach matematycznych: „Deszczowe kropelki”

Do kałuży będą wpadać deszczowe kropelki (krople wycięte z papieru, nakrętki lub inne zastępcze elementy). Dziecko ma przed sobą kałużę wyciętą ze zwykłej kartki i deszczowe  kropelki. Rodzic kładzie kropelki, a dziecko przelicza. Potem zamiana ról.

A teraz inaczej. Teraz krople to uderzenia. Rodzic klaszcze w ręce lub uderza w coś kilka razy, a dziecko liczy dźwięki. Ile kropel wpadło do kałuży? Dziecko wkłada do swojej kałuży krople, licząc je. Uwaga: liczymy tutaj obiekty niewidoczne (dźwięk). To trudniejsze od przeliczania liczmanów, na które można patrzeć. Cierpliwości. Na pewno się uda.

                       

Zabawy ruchowe: „Taniec kropli”.

Muzykę wybierzmy sobie sami. To okazja, żeby pomyśleć razem, co z naszej playlisty  będzie pasowało.  Dzieci wykonują taniec angażując poszczególne części ciała: tańczą tylko dłonie,  tańczą nogi, tańczy głowa, tańczy całe ciało. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zatańczył też Rodzic… J

„C” jak cebula

W tym tygodniu czas na kolejną literkę. Tym razem to „C”.

Jeśli mamy w domu cebulę – wykorzystajmy ją. Można ułożyć literę z cebulek. Można założyć hodowlę cebuli na szczypior.

Wystarczy słoik z wodą. Takie działania na pewno pomogą zapamiętać kształt litery.

 

Pamiętajcie, że znamy już samogłoski. Można więc napisać dzieciom do czytania sylaby: CA, CE, CI, CO, CU, CY (zwróćmy uwagę na „inną” wymowę sylaby CI). Czytajmy razem, chóralnie, wielokrotnie. Zostawmy kartkę z sylabami „pod ręką” tak, aby czytać je nawet „w przelocie”, kiedy akurat będziemy obok. Może w kuchni? Może przy hodowanej cebuli?

A kiedy wyrośnie szczypior pokażcie nam swoje hodowle. Pamiętajcie, że czekamy na Wasze zdjęcia.Na razie my dzielimy się przykładowymi.

 

UWAGA: Literka „C” jest dla dzieci nowa. Jeszcze jej nie poznaliśmy. Znalazła się tutaj, żebyście Państwo mieli ogólny obraz treści planowanych na dany tydzień. Zapraszamy do zabaw z literką tylko osoby chętne 🙂

 

 


WITAMY W CZWARTEK 19 MARCA


Wiadomość z ostatniej chwili

BAWIMY SIĘ DALEJ!
W dzisiejszym tuptaniu  z Panem Miłoszem uczestniczyło blisko 800. dzieci z różnych przedszkoli (i pewnie Rodziców też!)

Zapraszamy na jutro:

https://www.facebook.com/blizejprzedszkola/videos/265889271074319/ 

 

No i proszę bardzo ♥️🥰💓☘️

3 odcinek Muzylkowych Inspiracji jest już gotowy!!!

Zapraszamy na premierę 19 marca o godzinie 11:00

Bądźcie z nami🎼♥️🥰💃

https://www.youtube.com/watch?v=O6CnZVvuJS8&feature=share&fbclid=IwAR2txsixRU4Q02BU9bCcJizZyZdlBkgR3ClAH3qblpSd59KYjnpAuek-yXM

W trzecim odcinku Muzylkowych Inspiracji zapraszamy Was do zabawy z trzema kurkami. Będzie instrumentacja, kodowanie muzyki oraz gra na instrumentach. Zapraszamy do wspólnej zabawy!

 

Dzisiaj: Marcowi przyjaciele

Drodzy rodzice, w marcu pogoda potrafi być kapryśna: raz pada deszcz, raz świeci słońce. To dobry powód do rozmów o zmianach
zachodzących za oknem, o zjawiskach atmosferycznych.

Rozmowę
na temat marcowej pogody – zwrócenie uwagi, że w ciągu dnia może padać
deszcz, śnieg, grad i świecić słońce, możemy zacząć od przeczytania
wiersza i wspólnej rozmowy na jego temat.

 

 „Marcowa pogoda” (Małgorzata Plata)

Pewnego razu w marcowy dzionek

Do wróbla zadzwonił z pytaniem skowronek:

„Jaka pogoda jest tam, u ciebie?

Słońce czy chmury widać na niebie?”.

„Teraz, skowronku, gdy spojrzę w górę,

Widzę nad sobą deszczową chmurę,

Lecz chwilę temu – daję słowo –

Słońce świeciło nad moją głową!”.

Taki był zamęt w ptasich głowach,

Że trudno ująć to w paru słowach:

„Wakacje za morzem przedłużać czy skracać?

Jeszcze tu pobyć czy może wracać?

Lecieć do domu czy jednak zostać?”.

„Marcowa pogoda ma różną postać;

Wczoraj w południe zerwała się burza,

W nocy – śnieżyca: ach, jaka duża!

A jutro wieczorem ma jeszcze spaść grad…

W marcu jak w garncu – tak mawia mój brat”.

 

Rozmowa kierowana pytaniami. Np.:

– O co pytał skowronek wróbla?

– Co wróbel widział na niebie?

– Co padało z nieba?

 

 

„Marcowa pogoda” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Potrzebne
są kolorowe kartki: kartka żółta, niebieska, czerwona, ale jeśli nie
mamy, dzieci mogą sobie same pokolorować kredkami.

kolor: żółty – słońce, niebieski – deszcz i czerwony– wiatr.

Dzieci poruszają się do muzyki, lub naszego klaskania. Zatrzymują się i na sygnał żółty wyciągają się mocno w górę. Na sygnał niebieski przykucają i chowają głowy. Na sygnał czerwony stoją w rozkroku i poruszają ramionami uniesionymi wysoko w górę.

 

 

Propozycja ćwiczeń z profilaktyki logopedycznej:

 

„Wiatr i balonik”

a) „Dmuchanie balonów” – dzieci nabierają powietrze nosem, a następnie wypuszczają je buzią, udając pompowanie balonu.

b) „Wiatr” – dzieci maja zaciśnięte zęby, naśladują cichy szmer wiatru jednocześnie wypowiadając głoskę szszsz.

c)
„Nadmuchany balon” – dzieci nadymają policzki, zatrzymując w nich
powietrze. Następnie naciskają policzki palcami wskazującymi i wolno
wypuszczają powietrze.

d) „Wiatr w buzi” – dzieci mają zaciśnięte usta. Wypychają policzki w różnych kierunkach końcem języka – naśladują złapany do buzi wiatr, który

próbuje się wydostać na zewnątrz.

I jeszcze jedna zabawa logopedyczna: „Wiosenne niebo”

Na wiosennym niebie

Chmurki się pobiły           

I wiosenną burzę                                                                                                  

Sobie urządziły!

Dzieci krążą językami wewnątrz zamkniętych jam ustnych.

Bum, bum, bum! Bach, bach, bach!   

Dzieci powtarzają (bum, bach).

A kiedy słoneczko

Chmurki rozgoniło,     

Dzieci językami „rozganiają chmurki” – jedną do prawego policzka, drugą do lewego policzka, usta mają zamknięte.

 

Na wysokim niebie    

Jasno zaświeciło!

Sięgają językami jak najwyżej.

 

Gdy nadleciał wietrzyk,

Wdychają powietrze przez nosy, wolno wypuszczają je przez usta – ćwiczenie powtarzają 3 razy.

Słonko się zdziwiło,               

Dzieci wykonują szybki, głośny wdech ustami zakończony zatrzymaniem powietrza.

Bo na niebie chmurki

Znów się pojawiły.                 

Dzieci szerokimi językami uniesionymi do góry, jak chmurą zasłaniają górną wargę.

 

Takie ćwiczenia mogą być wprowadzeniem do ciekawych prac plastycznych, np:

„Niebo za oknem”

Dzieci
wyglądają przez okno. Opisują, jak wygląda niebo, jaki ma kolor, czy
jest zachmurzone (jeśli tak, to jaki kolor mają chmury). Dzieci mają do
dyspozycji pastele we wszystkich kolorach. Wybierają kredki w kolorach,
które widzą za oknem na niebie i zamalowują kartki wybranymi kolorami.  Następnie
każdy smaruje klejem ramkę w kształcie okna i przykleja ją na
pomalowaną przez siebie kartkę (pastele są tłuste, więc nie każdy klej
może dobrze trzymać – wtedy można zszyć ramki z pracami dzieci
zszywaczem). Oczywiście można też rysować innymi kredkami.

 

„Wiosenne chmurki”

Potrzebne materiały :
1. Kubek z wodą, płynem do mycia naczyń lub mydłem do rąk i niebieską farbą.
2. Słomka
3. Plastikowa łyżeczka
4. kartka z bloku technicznego

Etapy przygotowania:
1. Wymieszać przygotowany roztwór i dmuchać przez słomkę by powstały bąbelki (nasze chmury)
2.
Gdy piany będzie już dużo, gotowe już bąbelki łyżeczką przekładamy na
kartkę i powstaje chmurka, która powoli rozpuszcza się zostawiając
piękne
nierównomierne kształty i wzory takie jak prawdziwe chmury na niebie.

 

TĘCZA Z PASKÓW PAPIERU (inna niż wczoraj)

Przygotuj paski papieru w 7 kolorach: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, granatowym i fioletowym.
Czerwony
najdłuższy, a fioletowy najkrótszy. Zadaniem dziecka jest ułożenie ich w
kolejności od najdłuższego do najkrótszego i położenie jeden na drugim,
tak
aby końce były ułożone równo. Paski łączymy zszywaczem. Powstaje
tęcza. Do końców przyczepiamy kłębki waty lub płatki kosmetyczne
imitujące chmury.

 

Deszczowy MINI obrazek

Obrazek
rysujemy mazakami na… listku białego papieru toaletowego. Dlatego
„mini”. Mały format wymaga większej uwagi podczas pracy. Gotowy obrazek
moczymy wodą. Jeśli nie mamy pipety do zakraplania wody, możemy moczyć
obrazek delikatnie pędzelkiem. Całkiem niezła zabawa. Oczywiście można
stworzyć też większy obrazek, wykorzystując w tym celu biały ręcznik
papierowy.

Przypominam,
że czekamy na efekty Waszych prac. Pochwalcie się nimi w naszym
albumie. Tam też możemy się „spotkać”. Zdjęcia prac podpisane imieniem i
nazwą grupy wysyłamy na adres: katarzyna.wioska@interia.pl

I jeszcze coś w temacie deszczu:
MuzylekMoni zaprasza nas tym razem na mini warsztat „Pada, pada deszczyk”. Można posłuchać piosenki, pobawić się z muzyką, a przy okazji podejrzeć, jak uczą się panie:) Pokazane fragmenty, to takie warsztaty, na jakich bywamy również my.
https://www.youtube.com/watch?v=c7cBQKGDFXw&feature=share&fbclid=IwAR3zBlNY8bBeRTLmXOeOueosc91IdckLVAC9vBArnVzvuchOypobxp2vBy4

Zapraszam wszystkich do wspólnej zabawy w domowym zaciszu.

Każdy odcinek jest formą działań umuzykalniających przy akompaniamencie pianina.

Linki do stron na YouTube:
Część1
https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o

 

Zupełny hit wśród dzieciaków zaparaszamy rodziców i dzieci do zabawy „Gąsienica Basi” https://www.facebook.com/mariazofia.tomaszewska/videos/2382372025228182/

WITAMY W ŚRODĘ 18 MARCA

„W MARCU JAK W GARNCU”

Poznajmy dzisiaj znaczenie wiosennego przysłowia i zachęćmy dzieci do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie

Zapytajmy, czy dziecko wie: Jaką mamy teraz porę roku? Kiedy zaczyna się wiosna? Jak nazywają się pozostałe pory roku? Jaki mamy teraz miesiąc? Jak nazywają się pozostałe miesiące?

 Spróbujmy rozwiązać „pogodowe” zagadki:

 Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy. Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy.   (SŁOŃCE)

Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała? Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna,  będzie z niej padał deszcz.(CHMURA)

Gdy spadnie po raz pierwszy, świat robi się bielszy. Wyciągamy narty, sanki, dzieci lepić chcą bałwanki.  (ŚNIEG)

Kropelki wody na głowy padają. Wszyscy przed nimi pod dach uciekają.   (DESZCZ)

Jasny zygzak na ciemnym niebie, Może podczas burzy przestraszyć i ciebie!   (PIORUN, BŁYSKAWICA)

Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna? Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie?   (WIATR)

 

 Posłuchajmy wiersza pt. „MARZEC”

Marzec ma ogromny garniec. Mieszka w nim przez całe noce,

Wieje w garncu nieustannie.  Syczy coś i bulgocze.

– Powiedź, Marcu, co masz w garncu?

– Mam składniki różnorodne: Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,

Chmury, słońce, śnieg i wodę – z nich przyrządzam Wam pogodę.

 

Przypomnijmy sobie i pomyślmy razem z dzieckiem: Jakie składniki zawierała potrawa, którą gotował marzec? Jaką potrawę przyrządził?  Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?

 

Odtwórzmy marcową pogodę na plecach dziecka. Dzieci lubią takie masaże (i zawsze możemy się potem zamienić rolami):

 „Pada, pada deszcz – stukamy palcami

Wieje, wieje wiatr – posuwisty ruch rąk w różne strony

Pada, pada deszcz

Wieje, wieje wiatr

Błyskawica! Grzmot! Błyskawica! Grzmot! – delikatne uderzenia

A na niebie kolorowa tęcza. – kolisty ruch rąk

 

Zabawa „prawda czy fałsz” na temat pór roku. Przykładowe zdania:

·         21 marca rozpoczyna się wiosna

·         Wiosną przylatują bociany z ciepłych krajów

·         Zimą jeździmy na wakacje

·         Zimą lepimy bałwana

·         Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty

 

 ,,Spacer przedszkolaków” pobawmy się w opowieść ruchową . Dzieci słuchając opowiadania ilustrują jego treść ruchem  wg własnego uznania. Liczy się kreatywność:

 Pewnego marcowego dnia przedszkolaki wybrały się na spacer. Kiedy tak maszerowały, marcowa pogoda dawała im o sobie znać. Najpierw zaświeciło mocno słonko, potem powiał silny wiatr. Całe niebo się zachmurzyło i zaczął padać malutki deszczyk, potem coraz większy i większy, aż wreszcie nadeszła wielka ulewa. Przed deszczem dzieci schowały się pod drzewem. Kiedy ulewa ustała, dzieci zobaczyły dookoła siebie kałuże – małe i duże. Zabawiły się w ich przeskakiwanie. Nagle – niebo pociemniało i znów zerwał się wiatr i zaczął padać śnieg. Najpierw malutkie płatki, a potem coraz większe i większe. Zawierucha śniegowa zaskoczyła dzieci i nie miały się gdzie schować, więc zaczęły otrzepywać się ze śniegu. Padający śnieg był bardzo biały i lepki, więc pani na koniec marcowego spaceru zapowiedziała ,,śnieżną bitwę”. Zabawy i śmiechu było co niemiara.

Załączonych kart pracy nie musimy drukować. Nie każdy przecież ma drukarkę. Może jednak natchną nas do wymyślenia własnych zabaw rysunkowych lub słownych.

Kalendarz pogody bez problemu dzieci stworzą same i narysują w nim, co dzieje się co dzień za oknami. Prowadzimy go zazwyczaj przez okres tygodnia. Może ktoś przyśle taki kalendarz i pochwali się nim w naszym przedszkolnym albumie (na zdjęciu trzeba zamieścić imię dziecka i nazwę grupy, oczywiście może być też dziecko). Przypominam adres: katarzyna.wioska@interia.pl

Kilka pomysłów na deszczowe zabawy:

Obieg wody w przyrodzie narysowany na woreczku strunowym, ale może też być zwykła koszulka foliowa. Potrzebny jest też marker, taśma klejąca i woda. Skąd pada deszcz? Jak unosi się para? Za oknem mamy słońce, więc taka obserwacja będzie dla dzieci ciekawa.
Jest też łatwiejszy deszcz w szklance. Wlewamy gorącą wodę, nakrywamy talerzykiem i obserwujemy, jak para wodna zbiera się na nim, a później skrapla. Tutaj ze względu na bezpieczeństwo obecność osoby dorosłej obowiązkowa.
I kolorowy deszcz. Właściwie tęczowy. Jednak jeśli nie mamy papieru kolorowego możemy zrobić  tym sposobem deszcz z białej kartki. Zamiast waty możemy też wykorzystać chusteczki lub papier toaletowy.
Pomysły pochodzą ze stron: kreatywnadzungla, Przedszkolne Pomysły i Boberkowy World.

Jeśli mamy możliwość obejrzenia czegoś wraz z dzieckiem, to pod linkami znajdziemy bardzo krótkie filmiki na temat wody i jej obiegu w przyrodzie. Jest też filmik z piosenką o zjawiskach pogodowych.

Trochę okazji do uśmiechu – czyli zabawa rysunkowa nie tylko na dzisiaj: NARYSUJ TWARZ.

Inspiracja pochodzi ze strony IzabelaNaRysuje. Uwaga: możemy sami z dzieckiem stworzyć sobie elementy twarzy, które będziemy rysować. Potrzebne materiały: czyste kartki, ołówki lub kredki i kostka do gry. Zasady są proste: rzucamy kostką i rysujemy. Powodzenia.

Jeszcze jeden pomysł na wiosenny masażyk. Dla odmiany inny. Może komuś się spodoba.

„Pogodowe masaże” – zabawa relaksacyjna. Opowiadamy o zjawiskach atmosferycznych i przypisanych im sposobach masażu, a dzieci wykonują określone czynności,na przykład: Rozcieramy ręce, aby były ciepłe. Świeci słońce (przykłada-my dłonie do pleców). Jest nam coraz cieplej (rozcieramy plecy dłońmi). Jest tak gorąco, że aż pot spływa nam po plecach (jednym palcem rysujemy „zygzaki”). Nagle zaczyna padać drobny deszczyk (opuszkami palców lekko stukamy po plecach), który zmienia się w grad (uderzamy lekko piąstkami), zrywa się wiatr (naśladujemy szum wiatru,nachylając się do ucha), który przeradza się w wichurę, wszystkie drzewa się kołyszą (huśtamy się wspólnie) i powoli wiatr ustaje. Znów pada drobny deszczyk, zaczyna świecić słońce.

 

Serdecznie zapraszamy 

♥️Dzieci,
♥️Rodziców,
I ♥️ Nauczycieli

na premierę kolejnego odcinka Muzylkowych Inspiracji ♥️💃🥰

Dziś o godzinie 11:00

na kanale YouTube https://www.youtube.com/watch?v=xo7QDnHyGFI&feature=share&fbclid=IwAR2VXl_vIJ5rO9JjipvYr5rPIaq8cPjpAp89uiWmI_KltZQtO64ZYb4EU9k

Bawcie się razem z nami🥰

W drugim odcinku Muzylkowych Inspiracji zapraszamy Was do zabawy z wesołym kurczaczkiem. Będzie zabawa przy muzyce, taniec oraz praca plastyczna. Zapraszamy do wspólnej zabawy!

 

 

WITAMY WE WTOREK  17 MARCA

Rozmawiamy o wiosennej pogodzie.

Dzisiaj pani Monika Kluza – autorka wierszy, opowiadań i piosenek dla dzieci, instruktor warsztatów muzyczno-teatralnych, zaprasza nas
na kanał Centrum Edukacji Artystycznej Muzylek Moni. W programie MUZYLKOWE INSPIRACJE zabawy z wierszem „Życzenia od tęczy”. Można zobaczyć, jak wierszyk zilustrować ruchem, wykorzystać do masażu i pracy plastycznej. Dla ułatwienia podajemy treść wierszyka.

Zapraszamy na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=STxBYYR8XIk&feature=share&fbclid=IwAR0Me29Ah4d3g1PGpjjpdbnbSNfQiKSX1QMiWY0U0VkNINcFy0W7NZ8cVus

Centrum Edukacji Artystycznej Muzylek Moni

„Życzenia od tęczy”

Czerwone serduszko dziś Ci podaruję

I pomarańczę dla zdrowia szybko namaluję.

Cieplutkie, żółte słońce i źdźbła zielonej trawy,

Niebieski deszczyk, co woła do wesołej zabawy.

I fioletowy wiatr, co pędzi gdzieś po polach,

Różowe kwiatki, co dzwonią w lasach i w ogrodach.

A wszystko to dam tobie z serca całego

Z życzeniami od tęczy wszystkiego najlepszego.

 

I jeszcze coś dla kreatywnych… Pomysły na masy plastyczne

Drodzy Rodzice

Poniżej przepisy na kilka mas plastycznych z materiałów, które raczej każdy w domu posiada.

Masy można wykorzystać zarówno do zabaw edukacyjnych ( lepienie literek, cyferek, całych wyrazów) jak i do wykonywania przestrzennych elementów, wałkowania, wycinania kształtów foremkami, odgniatania wzorów. Można też zabawić się w poszukiwacza skarbów i ukryć w masie różne przedmioty.

W związku z tematyką tego tygodnia, zgodnie z treściami w książce, można też lepić kwiaty wczesnowiosenne tudzież inne zwiastuny wiosny.

PRZEPISY NA MASY PLASTYCZNE:

  1. MASA AKSAMITNA

– około pół szklanki odżywki do włosów

– szklanka mąki ziemniaczanej

– opcjonalnie barwniki spożywcze lub naturalne (kurkuma, sok z buraka, kakao, spirulina)

Mieszamy składniki do uzyskania gładkiej masy.

2. DOMOWA CIASTOMASA
– 2 łyżki mąki pszennej

– 2 łyżki mąki ziemniaczanej

– 4 łyżki zabarwionej wody

– 1/2 łyżeczki soli

– 1/2 łyżeczki oleju

– kilka kropel aromatu spożywczego- u nas migdałowy

Mieszamy wszystkie składniki

  1. MOKRY PIASEK

Mieszamy 1 część oliwki dziecięcej na 8 części mąki pszennej.

Wykonanie: mieszamy składniki.

4. MASA SOLNA
– szklanka soli

– szklanka mąki pszennej

– 1/2 szklanki wody ( najlepiej ciepłej)

Mieszamy wszystkie składniki, w razie potrzeby dodajemy wody (jeśli zbyt sucha) lub mąki (jeśli zbytnio się klei)

 

UWAGA:

Jeśli ktoś w ramach zabaw domowych wykona proponowaną pracę plastyczną (np. ilustrację do wierszyka, ulepiankę z masy plastycznej) może pochwalić się wytworem w albumie fotograficznym, w zakładce grupowej. Należy zrobić zdjęcie wykonanej pracy lub zdjęcie dziecka z pracą, podpisać na zdjęciu imię dziecka i nazwę grupy i przesłać na adres mailowy: katarzyna.wioska@interia.pl
Zapraszamy do zabaw plastycznych.
 

Informacja z ostatniej chwili:

TUPTAJ, STARSZAKU! – Miłosz Konarski

🙋‍♂️PRZEKAŻCIE RODZICOM SWOICH PRZEDSZKOLAKÓW!

Jeżeli dzieciaki wychodzą już z siebie, szukając nowych sposobów spędzania czasu w domu – puść im Pana Miłosza!

Od dziś, przez najbliższy tydzień, codziennie o 17 bawimy się w „Tuptajace” zabawy! Dołączcie przed ekranami – i bawmy się razem! Zapraszamy!!!

https://youtu.be/lHymW2goim8

 

No i przyszła kolej na to, aby potuptały z nami Starszaki!
I choć dochodzą nas słuchy, że świetnie bawią się i tuptają też przy „Tuptaj, maluszku” i „Tuptaj, średniaczku”, to jednak starszaki to starszaki! 😉

Zapraszamy zatem dzisiaj na wspólne tuptanie z Panem Miłoszem podczas oglądania warsztatu przeprowadzonego przez samego Miłosza Konarskiego – Autora całej „tuptajowej trylogii”.

 Zapraszamy dzisiaj (wtorek), tradycyjnie o 17.00 🙂

https://www.facebook.com/blizejprzedszkola
Film potrwa ok. 40 minut.

 My także będziemy.
 

Zapraszamy również na spotkania czytelnicze z cyklu „Misiowa Mama dzieciom” link do strony https://www.facebook.com/anetakone/videos/2632476046878337/?__xts__[0]=68.ARBK2lIPjcJgR3s9x1AgSZiFOoISRGodCiooHIgmdZ01gnvi6NwE4lWDMsz5L3t-FGdar7aMfWZCZTUvct0J0x8Iunw3HPB-5b5DR7HGDuTxGqXMU_HK7cS6QBfIqUkKuDp9RCqTBQsXsh1qtKn66BH2P5rWkf20eRIZikJ-tHTs9XNjrlBJ-6N85XlkuL4R4KX7xYS1CYZVN6pu6Khuh_Et_v4CS5yQUub1HDFm9xMnQppR6bMJlRL2Jedqeht-kqaYdzx9J7dxMtfXW9YnAD0MFf9EBTdfQVnNCEPX8c9iPGCUaGSmQz4ux1H5pLa1eVTmMRNmy8SyYpbAcIn_OVgkMjRz30SUZiFQOfVjPiHebD-IRNXmbwUKfmIt0xfXZSnL8WYBrT_n5J4HK1hzPRDtPV8uq3580Gc_HSUQ8kuFuQVzkVYLu2zm4cWJG9GODFcCwlztEMY9kf4tBm2APyFGJLnmEC7I_OE_fnpQAGKubn4oeHDq&eid=ARDuPDLfku9Bgu2lTBzOpLAsgZI3C9hfHHIZM-Qn4nF8-D-cPfighztEHdF3fMfl4jnNbYCTUKaUKQux

 

WITAMY  W  PONIEDZIAŁEK  16  MARCA

Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej Wiosna i moda.

Pod koniec zimy wiosna

wyjęła żurnali stosik.

W co mam się ubrać? – dumała.

co w tym sezonie się nosi?

Założyć sukienkę w kropki?

A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie

i nie wyglądać niemodnie?

Torebkę wziąć czy koszyczek?

Na szyję apaszkę cienką,

na głowę – kapelusz z piórkiem

czy lepiej beret z antenką?

(W tym czasie… – Gdzież ta wiosna?

pytali wszyscy wokół.

Zaspała? Zapomniała?

Nie będzie jej w tym roku?)

I przyszła w zielonych rajstopach,

w powiewnej złocistej sukience

i miała wianek z pierwiosnków,

a w ręce trzymała kaczeńce.

Pachniała jak sklep z perfumami –

wszak była calutka w kwiatach,

sypała płatkami jak deszczem –

i tak już zostało do lata.

 

Rozmowa na temat wiersza.

Jaki problem miała wiosna?

W co postanowiła się ubrać?

Jak wyglądała?

ZABAWA RUCHOWA

Dzieci wykonują odpowiednie ruchy:

Idź do przodu cztery kroki i zrób w miejscu dwa podskoki.

Teraz w lewo kroków pięć, przysiad, podskok, ściśnij pięść.

Idź do tyłu cztery kroki i zrób w miejscu trzy podskoki.

Teraz w prawo kroki dwa i od nowa – tralala.

 

                                                               

Muzykalnasowa.pl zaprasza na zabawy z muzyką w domu dla 5-6-latka. Część 1 już dostępna. Zapraszamy również.
 

MARZEC – PODPOWIEDZI DO ROZMÓW I ZABAW Z DZIEĆMI

zgodnie z realizowanym programem

  

 

  Temat tygodnia: 16.03-20.03  Marcowa pogoda

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda wiosną

·         obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się pąków na drzewach i krzewach

·         obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. wiatromierz itp.)

·         poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie.

Podstawy ekologii

·         poznawanie norm ekologicznych – nakazu:

        oszczędnego korzystania z wody.

Procesy poznawcze

Myślenie twórcze

·         przekształcanie podanych rysunków w nowe, samodzielnie stworzone rysunki.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

· wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach

· wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

· czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

· rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż

· czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)

· układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Przygotowanie do pisania

· odróżnianie druku od pisma

· dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk

· wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

· budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Organizacja czasu i przestrzeni

·         nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

Intuicja geometryczna

· rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech

· rozpoznawanie i nazywanie figur przestrzennych: kula, sześcian; podawanie ich podstawowych cech.

W świecie techniki

Działalność badawcza

·         wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

·         próby planowania swoich czynności podczas działań plastycznych.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

·         nauka piosenek

·         śpiewanie (indywidualnie i w grupie) poznanych piosenek.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

·         uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych i  zabawach ruchowych

 

Wokół przedszkola. Program wychowania przedszkolnego oparty na warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego, Grupa MAC S.A. 2018 (s. 33, 41, 49–54, 62, 67, 73, 81, 82, 111, 114).

Cele realizowane w trakcie zabaw z dzieckiem:

·         rozwijanie mowy,

·         poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia,

·         dokonywanie analizy i syntezy słów,

·         rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,

·         poznawanie cech kuli,

·         wskazywanie różnic pomiędzy kulą a kołem,

·         rozwijanie sprawności fizycznej,

·         reagowanie na ustalone hasła i sygnały,

·         rozwijanie umiejętności wokalnych,

·         rozwijanie sprawności manualnej,

·         dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,

·         zapoznanie ze zjawiskami parowania i skraplania,

·         obserwowanie pogody i zaznaczanie jej elementów każdego dnia,

·         utrwalanie nazw dni tygodnia,

·         określanie znaczenia wody w życiu człowieka,

·         rozwijanie sprawności fizycznej.

Na Dzień Dobry zadania specjalne

Zadania specjalne nr 1
WIRUSOM SIĘ NIE DAMY
Drodzy Rodzice! Dziś chciałybyśmy zaproponować Wam różne materiały i aktywności, które mogą Wam pomóc w zachęcaniu Waszych pociech do częstego i dokładnego mycia rąk. Wszyscy dobrze wiemy, jak ważne jest teraz dbanie o higienę, ale dzieci często o tym zapominają lub myją ręce byle jak. Na pewno często teraz o tym rozmawiacie, więc mamy nadzieję, że zaproponowane przez nas bajki, zabawy czy piosenki mogą się Wam przydać.
Zachęcamy, aby rozmawiać z dziećmi o tym, co się teraz dzieje w związku z epidemią. Dzieciom z pewnością trudno jest zrozumieć obecną sytuację: dlaczego nie chodzimy do przedszkola, rzadziej wychodzimy z domu, nie odwiedzamy dziadków. Warto z nimi o tym rozmawiać i wyjaśniać, czym są wirusy i dlaczego się przed nimi bronimy. Dzieci, choć nie wszystko rozumieją, odczuwają również lęk i niepokój. Docierają do nich różne komunikaty: z rozmów, telewizji, wiadomości. Warto o tym rozmawiać i oswajać ich z tym tematem, żeby zmniejszać ich lęk i niepewność. Polecam artykuł o tym, jak mówić dzieciom o koronawirusie: https://parenting.pl/koronawirus-zamkniete-szkoly-i-przedszkola-jak-rozmawiac-o-tym-z-dziecmi. Na pewno najlepszą metodą na poradzenie sobie z tą sytuacją będzie Wasz wspólnie spędzony czas . Poniżej zamieszczamy kilka pomysłów na zabawy.
1. MYCIE RĄK
Załączam grafikę wraz z krótkim wierszykiem, która może być pomocna do dbania o czyste ręce. Dzieciom zawsze spieszy się do zabawy, więc często myją ręce zbyt krótko i niedokładnie. Aby im pomóc, możecie nauczyć się wierszyka (np. „Sio zarazki”), który będziecie mówić w trakcie czynności. Możecie też zaśpiewać piosenkę, np. 2 razy „Wlazł kotek na płotek”. Polecamy również bajki i piosenki, które znajdziecie na youtube:
Fasolki: Mydło lubi zabawę: https://www.youtube.com/watch?v=kq4NULDhx5M
2. WIRUSY
Zachęcamy do rozmowy o wirusach – czym są, jak się przed nimi bronić, czym jest koronawirus. Świetnym pretekstem do rozmowy może być wspólne czytanie wierszyków, np. Jan Brzechwa „Katar”. Bardzo też zachęcam do pobrania i wydrukowania bajki dla dzieci o koronawirusie – pomoże Wam ona porozmawiać z dziećmi na ten temat ich językiem, dowiedzieć się, co czują w związku z tą sytuacją oraz oswoić się z myślą o chorobie. Możecie ją pobrać za darmo tutaj: https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_043dfd8a71d64cb78df2c51d21574e6b.pdf
3. ZABAWY PLASTYCZNE
Przy okazji rozmów o myciu rąk i przenoszeniu przez nie wirusów, możecie wspólnie z dziećmi użyć swoich rąk do tworzenia arcydzieł . Malowanie rękami, odbijanie ich to świetna zabawa i bardzo dobre ćwiczenie dla Waszych dzieci – wspiera ich wyobraźnię, sprawność manualną oraz angażuje zmysły. Na zdjęciach załączam różne pomysły na zabawy .
4. ZABAWY Z WODĄ
Woda jest niezastąpiona w utrzymaniu właściwej higieny. Dlatego przy okazji rozmów na ten temat możecie wprowadzić różne zabawy i eksperymenty właśnie przy użyciu wody. Nawet najprostsze czynności mogą być dla dzieci ciekawe i rozwijające.
Przewiń do góry