Drodzy Rodzice!

zapraszamy do przeczytania i skorzystania z proponowanych materiałów, zadań itp do wspólnych zabaw z dziećmi

 

Uwaga, uwaga

W naszym albumie jest już nowa zakładka. Czekamy na efekty Waszych zabaw plastyczno-technicznych. Pochwalcie się nimi, podzielcie się z innymi. Wtedy – chociaż osobno, będziemy prawie „razem”. Przypominamy: na zdjęciu należy umieścić imię dziecka i nazwę grupy. Mile widziani również autorzy prac. Zdjęcia wysyłamy na adres: aniat83@poczta.onet.pl

 

Zapraszam wszystkich do wspólnej zabawy w domowym zaciszu. Każdy odcinek jest formą działań umuzykalniających przy akompaniamencie pianina.

Link do strony:

część 1

https://www.youtube.com/watch?v=4tZK3mNaOJE

część 2

https://www.youtube.com/watch?v=-_AEFmTzS6k&fbclid=IwAR0XKIpHmeuCqSy_-8yFsOXpPXqqMeUfVsmKRnx9jGf0EjsX6oxLtRn3Zgg

Zapraszam do wspólnej zabawy😊

 

DZIEŃ DOBRY W ŚRODĘ 25 MARCA

Temat dzisiejszego dnia „Mali ogrodnicy”

Zabawa ruchowo-naśladowcza do tekstu „W naszym ogródeczku”

W naszym ogródeczku          dz. rysują rękoma koła przed sobą

zrobimy porządki                 dz. „grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką

Wygrabimy ścieżki               dz. naśladują grabienie
przekopiemy grządki          
dz. naśladują kopanie łopatą

Raz dwa trzy.                      dz. klaszczą 3 razy

Potem w miękką ziemię       dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi

wsiejemy nasionka

Będą się wygrzewać             dz. „wkręcają żaróweczki”

na wiosennym słonku

Raz dwa trzy.                       dz. klaszczą 3 razy

Spadnie ciepły deszczyk       dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i powoli

i wszystko odmieni                opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.

W naszym ogródeczku          dz. rysują rękoma koła przed sobą.

grządki zazieleni

Raz dwa trzy.                       dz. klaszczą 3 razy

Ogrodnik”- zagadka wprowadzająca do rozmowy o pracy ogrodnika

Spotkasz go w ogrodzie,
gdzie pracuje co dzień
dba o krzaki i kwiatki,
sadzi rośliny z użyciem łopatki.

Co ogrodnik robi w ogrodzie”– praca z obrazkiem.

Rozmowa na temat prac, jakie wykonuje ogrodnik.

Plakat pochodzi z czasopisma Nauczycielka Przedszkola, Marzec 2015

Narzędzia ogrodnika”- zabawy słownikowe- dziecko nazywa przedmioty na obrazku.

Domowy ogródek przedszkolaka

Na marcowych zajęciach przedszkolacy w swoich salach zakładają ze swoją panią parapetowe ogródeczki. Niektóre grupy zanim rozpoczęła się obowiązkowa przerwa w zajęciach zdołały to zrobić, inne grupy nie zdążyły. Dlatego dziś proponujemy rodzicom i ich pociechom założenie takich domowych ogródeczków w waszych domach. To fajna i łatwa rzecz, dzieci lubią taki rodzaj praktycznych zajęć, a jeszcze większą frajdę sprawia im obserwacja wzrostu roślin. Potrzebne rzeczy to: doniczki, cebulki kwiatów, nasiona roślin, ziemia i woda . Wspólnie możecie posadzić np. cebulki tulipanów, hiacynta, rzeżuchę, owies czy szczypiorek ( to tylko nasze propozycje).

Zapraszamy do wspólnych działań i życzymy udanej zabawy!

 

Witamy we wtorek 24 marca

link do strony: https://www.facebook.com/anetakone/videos/1505193322983589/?epa=SEARCH_BOX

Powitaliśmy wiosnę i chociaż pogoda na to nie wskazuje to wiosna już jest z nami. Wszyscy znamy znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu” myślę, ze nasze przedszkolaki również. Dlatego takie zmiany w pogodzie nie powinny nikogo szczególnie dziwić.

Aby utrwalić z dziećmi nazywanie stanów pogody możemy pobawić się w rozwiązywanie zagadek.



Deszcz
Kropelki wody
na głowy padają.
Wszyscy przed nimi
Pod dach uciekają.


Śnieg
Gdy spadnie po raz pierwszy,
świat robi się bielszy.
Wyciągamy narty, sanki,
dzieci lepić chcą bałwanki.



Wiatr
Czujemy go na twarzy,
włosy nam rozwiewa.
Jest niezbędny dla żeglarzy,
głośno szumi w drzewach.


Tęcza
Deszcz ze słońcem
razem utkali,
wiszący na niebie
kolorowy szalik.


Mgła
Wszyscy mówimy,
że biała jak mleko.
Przez nią nie widzimy,
tego co daleko

Zachęcamy do obserwowania zjawisk pogodowych i tworzenia kalendarzy pogody. To świetna zabawa, dzieci stają się małymi obserwatorami wzbogacając wiedzę przyrodniczą.

Przykładowe kalendarze pogody ( zaczerpnięte ze stron internetowych)

Dzięki takim kalendarzom maluchy osłuchują się też z nazwami dni tygodnia oraz nabywają umiejętności liczenia .

Zapraszamy na ćwiczenia grafomotoryczne

WITAMY W PONIEDZIAŁEK 23 MARCA

Przyszła do nas wiosna. Jak co roku wszyscy czekaliśmy z utęsknieniem na jej pierwsze oznaki. Czy Wam również udało się je odnaleźć? Rozejrzyjcie się w Waszych ogródkach, na pobliskich trawnikach i łąkach… Jakie niespodzianki zostawiła tam dla nas Pani Wiosna?

  • Rozwiążcie wiosenna zagadkę:

By zobaczyć je na łąkach,
trzeba czekać aż do wiosny.
Gdy zakwitną, świat się staje
kolorowy i radosny! (kwiaty)

  • Pokażmy dziecku jak naprawdę wyglądają krokusy, żonkile, przebiśniegi, tulipany.

  • Porównajcie kształt kwiatów, ich kolor, zwróćcie uwagę na to, jakie są ich łodygi i liście.

  • Odszukajcie w waszych kredkach, farbach i pastelach ich kolory – to kolory Pani Wiosny !

  • Przygotujcie 5 kwiatów z białego papieru o tym samym kształcie, lecz
    o różnej wielkości i wspólnie pomalujcie je lub pokolorujcie wcześniej przygotowanymi kolorami z palety Pani Wiosny.

  • Kwiaty gotowe! A teraz zwróćcie uwagę na ich różnorodność, każdy jest inny, ma inny kolor i wielkość. Wyszukajcie „największy” i „najmniejszy”. Wspólnie przeliczcie ich ilość. Ułóżcie wszystkie pięć kwiatków w kolejności od najmniejszego do największego i odwrotnie.

  • Zróbcie wyścigi kwiatów! Kwiaty układamy na brzegu blatu i dmuchamy tak, by strumień powietrza przesunął je na drugi koniec. Pamiętajcie o prawidłowym torze oddechowym: wdychamy powietrze nosem wydychamy ustami.

  • Pobawcie się w wiosenne kwiaty, pokażcie jak rosną. Kucnijcie na dywanie z pochyloną głową, a teraz powolutku dźwigajcie głowę, prostujcie nogi, wyciągajcie ręce do góry, tak, jak kwiaty wyciągają się do słońca, pokołyszcie się na lekkim wiosennym wietrze.

  • Kwiaty, które przygotowaliście wykorzystajcie do wykonania wiosennej dekoracji w waszych domach.

  • Krokusy, żonkile, tulipany, przebiśniegi: Spróbujcie razem z dzieckiem wyklaskać ( podzielić na sylaby) nazwy wiosennych kwiatów.

  • Wypowiedzcie nazwy kwiatów za pomocą sylab, dzieci odgadują co to za kwiat

  • Ćwiczenia oddechowe: wąchanie kwiatów- wdech nosem, wydech buzią

  • Podczas spaceru poszukajcie w Waszych ogródkach, na pobliskich klombach i trawnikach wiosennych kwiatów. Może uda się Wam je rozpoznać i nazwać!

MIŁEJ ZABAWY!

Piosenka i zabawa ruchowa „Z Wiosną” 🌱
Zapraszamy do zabawy!

link do piosenki: https://www.facebook.com/blizejprzedszkola/videos/1619816708218537/UzpfSTEwMzIzMjM1NDQ0MjIyNDoxOTU3NDAwNjg1MjQ3ODU/

Mamo, tato przeczytaj dziecku krótki tekst. Pokoloruj tulipany narysowane pod tekstem zgodnie z tym, jak sadził je Arek.

,,Ogródek Arka”

Arek ma ogródek. A w nim różne grządki. Chętnie w nim pracuje. Co robi? Zobacz. Wiosenne porządki. Posadził juz tulipany: dwa fioletowe, dwa niebieskie, wsadził tez żółtego. Ile ich posadził? Policzyłeś kolego?

 

Pomysły na wiosenne prace plastyczne 

Zapraszamy również na różne propozycje wiosennych prac plastycznych na stronie https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/wiosna/?fbclid=IwAR21Hl5vsNeBDEGB4Fn2v88C8gdjCuyxcbIydwHZY_XjaoIzkbCl61yVxzc

Zapraszamy wszystkie dzieci do posłuchania bajek.

Największa taka biblioteka słuchowisk dla Twojego dziecka.
Najlepsi polscy lektorzy i znani artyści czytają ciekawe historię, wzbogacone o piękne ilustracje.

Link do strony: https://www.youtube.com/channel/UCfNFD9kA84WtfckM0O7ftUg/videos?fbclid=IwAR3QXXsa6KJi8YX0dXiLqBwB1oUskBQ2vLpJBOUgzNo6yrT1hN4nAG7uH1c

Witamy w piątek 20 marca

Pierwszy Dzień Wiosny zbliża się wielkimi krokami

Już 21 marca będzie wiosna!

A wraz z nią odchodzi zima. Jedną z oznak pożegnania zimy jest nie tylko zrzucenie ciepłych kurtek, butów, szalików i rękawiczek ale i zwyczaj topienia marzanny

Skąd wziął się ten zwyczaj? Otóż  zamierzchłych czasach, gdy  Słowianie  byli jeszcze poganami, oddawali cześć słowiańskim bóstwom. Jednym z nich najprawdopodobniej była zmora, mora, mara, marana czy marzanna. Wyobrażano sobie to bóstwo w postaci kobiety – śmierci

Dzisiaj oczywiście jest to już tylko forma wiosennej zabawy organizowanej często w szkołach i przedszkolach z okazji pierwszego dnia wiosny 21 marca.

W naszym przedszkolu co roku ten zwyczaj obchodzimy, ale obecna sytuacja na to nie pozwala.

Drodzy rodzice możecie z dziećmi podtrzymać tą tradycję wykonując kukłę razem z dziećmi w domu i pożegnać Zimę

Oto propozycja wykonania kukły:

Weźmiemy snopek słomy i barwną chusteczkę,
ustroimy kukłę pannę marzaneczkę .
Poniesiemy ją wysoko  nad łąką,
nie zaszkodzisz marzaneczko skowronkom.
Poniesiemy ja daleko przez pole,
aby w zbożu nie rządziły kąkole.
Poniesiemy ją ze śpiewem ku wodzie,
taki zwyczaj kiedy zima odchodzi


1. Przygotowujemy drewniany stelaż – dwa drewniane elementy łączymy sznurkiem lub taśmą klejącą.

2. Drewniany stelaż owijamy słomą ( może być gazeta) i okręcamy mocno sznurkiem.

3. Modelujemy głowę za pomocą białej lub kremowej krepy.

4. Upinamy kolorową bluzeczkę – w pasie wiążemy sznurkiem.

5. Z trzech kolorowych powycinanych kawałków krepy upinamy spódniczkę i fartuszek – w pasie mocno ściskamy sznurkiem. Wiążemy pasek i z tyłu przyczepiamy dużą kokardę.

6. Dopinamy warkocze, doklejamy oczy, nos, usta. Nakładamy na głowę kolorową chusteczkę. Na rękach wiążemy dużo kolorowych wstążek i Marzanna skończona!!!

Razem z dziećmi powiedzmy ten wiersz::

Marzanno, Marzanno, kolorowa panno
byłaś z nami zimę całą.
Nie spałaś jak niedźwiedź bury,
ale hasałaś, skakałaś, śniegiem czasem sypałaś.
Na nartach i sankach z nami zjeżdżałaś,
mroźnym wiatrem też zawiałaś.
Radowaliśmy się wszyscy w koło
bo z tobą zima była wesoła.
Tak też mogliśmy sporty różne uprawiać
i w ciepłych ubrankach harce wyprawiać.
Dzisiaj smutno żegnać cię,
bo już kończy się zima.
A wiosna się zaczyna.
Ustąp więc nasza panno słomiana,
bo pani w zieleni czeka przybrana.

I jeszcze ładna pogoda do wyjścia Marzanna gotowa

Gdy tak zimę pożegnamy, wiosnę przywitamy

Wszystkie wirusy złe pójdą sobie precz !!!!!

Życzymy dobrej zabawy !!!!!!

Drodzy rodzice zapraszamy na zajęcia kreatywne, dzisiaj proponujemy zabawy z nakrętkami. Zabawy z nakrętkami uczą liter, cyferek, liczenia i trenują małą motorykę w trakcie bardzo atrakcyjnych i kolorowych aktywności. Jeśli chcecie uczyć dziecko w ciekawy sposób, to naprawdę niewiele trzeba…

link do zabaw: https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/03/nakretkowa-nauka-i-zabawa/

https://lekarskimokiem.pl/motoryka-mala-cz-1/?fbclid=IwAR2APnEP-s5WTClXGifq7DG8uuEdA9-Ty2isauSmcpAUiOfjFKz_3leNcns

 

Mamy dla Was na dzisiaj cudowną akcję czytania bajek: „W telefonie, na tablecie ciotka z wujkiem bajki plecie”!
Różne osoby będą czytać dzieciom bajki, a w tym czasie Wy – rodzice będziecie mogli robić co tylko chcecie 😁 Wspaniale, prawda? 😍

Co, gdzie, jak, kiedy?

🖥 Wystarczy w środę (czyli już DZISIAJ!!) i w piątek wejść na Instagrama, a dokładnie na Instastories, konkretnych aktorów, muzyków.

Poszczególne osoby będą na żywo czytać swoje ulubione bajki dla Waszych dzieci ❤️

Oto rozpiska godzinowa:

📚 15:30 – 16:00 Mela Koteluk „Nazywam się muszelka”,

📚 16:00 – 16:30 Ania Dereszowska – „Nowe przygody Kubusia Puchatka”,

📚 16:30 – 17:00 Basia Kurdej-Szatan „Mały Książę”,

📚 17:00 – 17:30 Michał Piróg „Dziewczynka z zapałkami”,

📚 17:30 – 18:00 Natalka Kukulska – Bajki Natalki „Żabbing” i „Pań Koń”,

📚 18:00 – 18:30 Marta Żmuda-Trzebiatowska „Kubuś Puchatek” i „Noc bez księżyca”,

📚 18:30 – 19:00 Kasia Zielińska „Żabek i Ropuch”, „Pippi Pończoszanka”.

Jak zapewniają organizatorzy „Dawka pozytywnych emocji murowana” 😁😍

PS. Na Instagramie LOGOkreacja znajdziecie odnośniki do wszystkich czytających osób 😁

TYDZIEŃ POWOLI SIĘ KOŃCZY MAMY JUŻ CZWARTEK 19 MARCA

A MY BAWIMY SIĘ DALEJ I ZACHĘCAMY DZIECI DO DZIAŁANIA – KONTYNUUJEMY ZABAWY SENSORYCZNE

  1. Magiczny znikopis

  • Tacka z mąką

  • patyczek

Do „rysunków” potrzebujemy tylko patyczka (choćby trzymanego odwrotnie pędzelka), napis znika gdy delikatnie potrząśniemy pojemnikiem i wyrównamy zawartość.

  1. Odciski

  • tacka z mąką pszenną

Robimy odciski rączek, nóżek w mące.

  1. Piasek kinetyczny:

  • mąka kukurydziana (tyle, ile potrzebujecie piasku),

  • olej spożywczy.

Do mąki stopniowo dodajemy olej. Mieszamy do uzyskania odpowiedniej konsystencji.

  1. Ścieżka sensoryczna

To zabawa dla bosych stóp. Na podłodze przygotowujemy trasę składającą się z powierzchni o rożnych właściwościach. Mogą to być kawałki tkanin – wełna, jedwab, futerko, płótno, papiery – ścinki gazet, grubszy karton, bibuła, tacki wypełnione cienką warstwą kaszy albo ryżu. Spacerowanie taką ścieżką rozwija nie tylko zmysł dotyku. Dzięki kolorom stymulowany jest też wzrok, a wydające różne dźwięki faktury pobudzają słuch.

Zapraszamy również na chwilę eksperymentownia.

Pogodowe eksperymenty

Proste, idealne do wykonania z dziećmi w domu.

link do strony http://przedszkolnepomysly.pl/2020/02/27/pogodowe-eksperymenty/?fbclid=IwAR14OAH58Y9CY2X0iXvBQpK34YFvxTun3RA6qoNuyOFtnqoRwvUQLXursaI

 

Czas spędzony w domu, można wykorzystać, by uczyć dziecko samodzielności 👍
Pozwól dziecku na samodzielność

” Mamo, tato – ja chcę „-M. Czoik -Nowicka

Mamo, tato, czy jeść mogę sam?
– Nie ! Bo znowu będzie wiele plam.
Mamo, tato, czy mogę iść tam?
– Nie ! Bo znowu zrobisz wielkie ” bam”.
Mamo, czy mogę ubrać się sam?
– Ubiorę Cię ja, bo czasu nie mam.
Tato, tak bardzo chcę pomóc Ci
– Odejdź, bo teraz przeszkadzasz mi.
Ciągle słyszę :
” Nie ma czasu „! „Nie”!
A potem jest wielkie zdziwienie,
kiedy Ja sam, nic nie potrafię …

Aby rączki sprawne były. Kilka propozycji zabaw rozwijających motorykę małą.

(Pomysły zaczerpnięte z internetu- modne dziecko mam)

Zapraszamy i podajemy linki do super zabaw:

https://www.facebook.com/modne.dziecko.mam/photos/a.1667373430152999/2612228632334136/?type=3

https://www.facebook.com/modne.dziecko.mam/photos/a.1667373430152999/2612228682334131/?type=3

https://www.facebook.com/modne.dziecko.mam/photos/a.1667373430152999/2612228795667453/?type=3

https://www.facebook.com/modne.dziecko.mam/photos/a.1667373430152999/2612228855667447/?type=3

Teraz niespodzianka!

Zapraszamy wszystkich do zabawy ze zmysłami.

Poniżej przedstawiamy tabliczkę, która zawiera 5 podstawowych zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk. Przez najbliższych tydzień każdego dnia spróbujcie zrealizować zabawę związaną z jednym ze zmysłów. Jeśli Wam się to uda, wytnijcie i przyklejcie odznakę danego zmysłu na tabliczce. Mam nadzieję, że pod koniec tygodnia, cała tabliczka będzie pełna odznak 🙂 A więc do dzieła!

WZROK

 

1/ To co widzę jest?
Podczas spaceru rodzic opisuje to, co widzi, a dziecko zgaduje, co to jest. Następnie zmiana.

2/ Wyszukiwanie na ilustracji z dużą ilością szczegółów wskazanego przedmiotu
Do zabawy można wykorzystać ilustracje dostępne w Internecie, jak na przykład ta o 
wakacjach (w te deszczowe dni warto do nich powrócić chociaż myślami 😉
Starsze dzieciaki mogą policzyć, ile razy dany przedmiot występuje na ilustracji.

3/ Śledzenie historii jednego z bohaterów w książkach Miasteczko Mamoko czy też Jesień na Czereśniowej oraz innych książkach tego rodzaju.

4/ Jak dobry masz wzrok
Pokazujemy dziecku obrazek z pojedynczym zwierzątkiem, samochodem, kształtem z odległości kilku kroków i pytamy, co widzi.
W ten sposób przygotowujemy również Malucha do wizyty u lekarza.

5/ Iluzja, czyli jak oszukać wzrok
U nas w domu jest pudełeczko z kartonikami z różnymi iluzjami optycznymi, ale w sieci jest też sporo tego rodzaju ilustracji, np. 
tutaj.

SŁUCH

 

1/ Zgadnij, co to za dźwięk
Puszczamy dziecku różne odgłosy i pytamy, co to za dźwięk.
Do zabawy można wykorzystać odgłosy ze strony 
Wydawnictwa MAC lub z drewnianych układanek dźwiękowych.
Można przygotować zdjęcia odpowiadające odgłosom i poprosić dziecko, aby dopasowywało obrazki do tego, co słyszy.

2/ Mini głuchy telefon
Rodzice dziecka znajdują się w różnych pokojach. Proszą dziecko, aby przekazywało między nimi wiadomości.
Wiadomości powinny być interesujące dla dziecka oraz dostosowane do jego możliwości.

3/ Ciuciubabka w wersji domowej
Prosimy dziecko, aby zamknęło oczy. Gdy to zrobi, wydajemy lub puszczamy dźwięki z różnych miejsc i prosimy Malucha, aby wskazał, z którego miejsca według niego dobiega dźwięk.

WĘCH

 

1/ Co to za zapach?
Dajemy dziecku powąchać rzeczy z kuchni, które mają intensywny, charakterystyczny zapach, np. laska wanilii, pieprz, kawa, mięta. Każdy zapach nazywamy. Potem zakrywamy dziecku oczy i prosimy, żeby rozpoznało zapach. Jeśli się nie udało, można rzecz pokazać i spróbować zgadnąć ponownie.

2/ Eksperymenty z zapachami
Rodzic psika perfumami z dala od dziecka, ale w tym samym pokoju. Podchodzi do dziecka i razem czekają, aż zapach do nich ?przyjdzie?. Po pewnym czasie, gdy już nie czują zapachu perfum, wychodzą z pokoju. Gdy wejdą do niego, znów czują zapach perfum.
Zabawie towarzyszy rozmowa o tym, jak małe drobinki zapachu przemieszczają się w powietrzu oraz, że nasz zmysł węchu ma wbudowany mechanizm obronny przed zapachami.

SMAK

 

1/ Co to za smak?
Przygotowujemy dla dziecka kilka smaków, które zna i lubi. Prosimy, żeby dziecko zamknęło oczy, a następnie spróbowało smaków i je rozpoznało.
Dla ułatwienia można dziecku na początku pokazać, jakie smaki będzie rozpoznawać.
Dzieci często nie lubią robić czegoś z zamkniętymi oczami, dlatego warto wcześniej dokładnie wyjaśnić dziecku na czym będzie polegała zabawa.

2/ Poznajemy bazowe smaki: gorzki (rzodkiewka), słony (sól), kwaśny (cytryna), słodki (cukier)

DOTYK

 

1/ Pudełko skarbów
Do pudełka, np. po chusteczkach wkładamy kilka drobnych przedmiotów. Prosimy dziecko, aby je rozpoznało tylko dotykiem.

2/ Ciepło czy zimno
Przygotowujemy dwa pojemniki z ciepłą i zimną wodą. Prosimy dziecko, aby rozpoznało, w którym pojemniku, jest jaka woda.

3/ Wykonanie pracy plastycznej przy użyciu różnych faktur, np. wykonanie zwierzątek, gdzie każde stworzone jest z czego innego: baranek – wata, tygrys – materiał jak ten, świnka – różowa krepina, kurczaki – piórka itp.

4/ Badanie różnych przedmiotów z domu pod względem faktury, np. śliskiej i twardej okładki książki, szorstkiego i miękkiego zmywaczka do naczyń, itp.

Pomysł zaczerpnięty ze strony: pepito.pl

A teraz zapraszamy na zabawę dywanową „Kolorowe kredki”

link do strony https://www.youtube.com/watch?time_continue=68&v=WKs4Efpia84&feature=emb_logo

WITAMY W ŚRODĘ 18 MARCA

Dzisiaj propozycje dla małych badaczy i odkrywców

( pomysły zaczerpnięte z programu autorskiego Sensoryka dla Smyka autorstwa Anny Frączkiewicz i Katarzyny Wioski )

Udanej zabawy

1.Piaskownica pełna kolorowego ryżu

  • ryż biały

  • barwniki spożywcze w proszku w różnych kolorach

  • miseczki/plastikowe pojemniki

Do miseczek/pojemników wsypujemy porcję białego ryżu, dodajemy odrobinę barwnika spożywczego w proszku, oraz łyżkę/kilka łyżek wody – w zależności od porcji ryżu, jaką chcemy .Mieszamy wszystko łyżką, aż ryż nabierze koloru i zostawiamy w tych miseczkach do wyschnięcia (może być np. na noc, ale po około godzinie, dwóch ryż już powinien być suchy jeżeli nie użyliśmy za dużo wody.) Raz na jakiś czas można ryż zamieszać.

Ryż może być początkowo sklejony, ale wystarczy zamieszać ręką lub łyżką, by rozdzielić ziarenka. Można dodać olejków aromatycznych np. waniliowego.

 

2.Ryżolina

  • ryż biały

  • barwniki spożywcze w proszku w różnych kolorach

  • woda

  • opcjonalnie: aromat spożywczy

Ryż gotujemy według przepisu na opakowaniu. Można dodać mniej wody i gotować kilka minut krócej. Ryż odcedzamy. Nie oblewamy zimną wodą. Dodajemy odrobinę barwika spożywczego w proszku i dokładnie mieszamy, aż ryż się zabarwi. I już. Gotowe!
Żeby doznania sensoryczne były mocniejsze, możemy dodać odrobinę aromatu spożywczego

3.Plastelina z 2 składników

  • Klej 120 ml w płynie

  • płyn do prania

Dolewaj po łyżce płynu do prania do kleju i mieszaj. Gdy zobaczysz, że masa nie klei się już do łyżki, weź ją w ręce i jeszcze chwile zagniataj. Możesz od razu bawić się plasteliną lub zostawić ją na chwilę w chłodnym miejscu, a nie będzie się tak kleiła do rąk.

4.Ciastolina bez gotowania

  • 1 szklanka mąki kukurydzianej

  • 1 szklanka kleiku ryżowego

  • 1/2 szklanki soku jabłkowego

  • 3 łyżki oleju roślinnego

Dodatkowo przydadzą Ci się barwniki spożywcze i olejki zapachowe, aby Twoja ciastolina miała zachęcający kolor i zapach. W misce wymieszaj mąkę z kleikiem. Dodaj do tego sok, olej i jeśli masz ochotę, olejek zapachowy. Zacznij mieszać łyżką, a potem zagniataj rękami. Jeśli będzie Ci się wydawało, że masa jest zbyt sucha, nie dolewaj wody ani soku, po chwili ugniatania przekonasz się, że składniki są bardzo dobrze dobrane.

Jak zabarwić ciastolinę?

Najlepiej włożyć ją do woreczka, dolać kilka kropli barwnika i rozcierać woreczek w rękach. Dzięki temu ręce pozostaną czyste, a ciastolina zabarwiona.

Jak przechowywać ciastolinę?

Najlepiej w szczelnych opakowaniach, aby nie wyschła. Możesz użyć kubeczków po Play-doh, plastikowych pojemniczków, woreczków strunowych lub zasuwanych.

DRODZY RODZICE!

ZAPRASZAMY DO PRZECZYTANIA DZIECKU BAJKI O KORONAWIRUSIE – CO TO JEST  KORONAWIRUS JAK MOŻNA SIĘ NIM ZARAZIĆ I JAKIE SĄ SPOSOBY ABY SIĘ NIM NIE ZARAZIĆ. ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ NA KILKA DOŚWIADCZEŃ JAK I PROSTYCH ZADAŃ DO WYKONANIA WSPÓLNIE Z DZIECKIEM.

file:///C:/Users/Laptop/AppData/Local/Temp/zostanwdomuebook.pdf

 

TO JUŻ WTOREK 17 MARCA W POWIETRZU CZUĆ WIOSNĘ

Kilka propozycji zabaw plastycznych dla dzieci i rodziców ( pomysły zaczerpnięte z bloga mamawdomu)

Udanej zabawy

  1. Bociany z papierowych talerzy

Nasi skrzydlaci zwiastuni wiosny już przylecieli z dalekich krajów. A do Was leci pomysł na bociany z wykorzystaniem papierowych talerzyków i jednorazowych łyżeczek.

  1. Bociany z płatków kosmetycznych

    1. Pszczoły z kinder niespodzianek

Te opakowania chyba są Wam dobrze znane. Każde dziecko uwielbia jajka niespodzianki! Jednak nie wyrzucajcie plastikowych opakowań! Mogą Wam się przydać do zrobienia wesołej pszczoły! Przygotujcie patyczki, czarny papier, klej i druciki kreatywne!

4.Ważki z klamerek

Na naszych firankach rozsiadły się delikatne ważki. Ozdabiają wiosennie dom. Wykonane są z klamerki (spinacza) i gładkiej bibuły..

 

5.Tulipany z pieczątek

Przechodzimy powoli do części roślinnej. I na pierwszy ogień coś prostego! Lubicie odbijać pieczątki z ziemniaków? To spróbujcie wyciąć je w kształt tulipana. Dzieciom na pewno się spodoba!.

  1. Żonkil z papieru– Papier, druciki, ścinki i kubeczek po danonku, przydadzą się nam by stworzyć żonkila. Jego głównym atutem jest to, że nie więdnie! I długo cieszy oczy.

Jeżeli dzieciaki wychodzą już z siebie, szukając nowych sposobów spędzania czasu w domu – puść im Pana Miłosza! Od dziś, przez najbliższy tydzień, codziennie o 17 bawimy się w „Tuptajace” zabawy! Dołączcie przed ekranami – i bawmy się razem! Zapraszamy!!!

https://youtu.be/lHymW2goim8

 
 

Propozycje dodatkowych zabaw z dziećmi:

Mamo, tato przeczytaj swojemu 4-latkowi wiersz o figurach geometrycznych. Następnie pokolorujcie razem umieszczone pod wierszem figury, potem poproś malca, aby wyciął figury nożyczkami.

Powodzenia i dobrej zabawy!

,,Wierszyk o figurach”

Trzy kreski, trzy kąty, rysuję trójkąty. Już każdy dzieciaczek trójkątny ma szlaczek.

Kwadraciki bardzo lubię w tej rodzinie się nie nudzę. Kwadrat równe boki ma, każde dziecko kwadrat zna.

Jest w rodzinie też prostokąt, spójrz na niego, wytęż oko. Po dwa boki: długie, krótkie, narysuję za minutkę. Są w rodzinie też kółeczka okrąglutkie jak piłeczka. Brak w nich rogów oraz kątów tym się różnią od trójkątów.

Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla dzieci, do wykonania wspólnie z rodzicami

I Część

1. Przygotowujemy kartki papieru, najlepiej w formacie A4 ( idealnie nadaje sie papier do ksero)

2. Siadamy z dzieckiem na dywanie, rozkładamy kartki przed sobą.

Próby „rysowania” na papierze palcami stóp( w ten sposób możemy doskonalić z dzieckiem rozróżnianie stopy lewej i prawej )

Narysuj stopą prawą np. słońce, potem stopą lewą deszcz, chmurkę, koło, krzyżyk ,itp.

Podnoszenie kartki palcami stóp, zgniatanie jej, prostowanie, machanie nią, na koniec darcie.

II Część

1.Bierzemy kartkę papieru i zagniatamy ją w kulkę.

Dowolny spacer z kulką papieru na głowie. Ręce w bok wyprostowane- spokojny marsz.

3. Zabawa z elementem czworakowania .

Czworakowanie z kulką papierową na plecach, omijanie rozłożonych przeszkód np. lalki, misia, klocków, krzesełka.

4. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

Dziecko kładzie papierową kulkę na stopie, stara się ją utrzymać przez chwilę.

Zmiana stopy. Ćwiczenie powtarzamy 3-4 razy.

5. Wrzucanie zgniecionych kulek papieru do celu np. do pojemnika plastikowego, miski, kosza.

Na koniec wspólna rozmowa z dzieckiem, podsumowanie. Zapytaj dziecko jakie ćwiczenie najbardziej mu sie podobało. Poproś , aby uzasadniło swój wybór.

Powodzenia i dobrej zabawy !

 

Witamy w Poniedziałek 16 marca

Zadania specjalne nr 1
WIRUSOM SIĘ NIE DAMY
Drodzy Rodzice! Dziś chciałybyśmy zaproponować Wam różne materiały i aktywności, które mogą Wam pomóc w zachęcaniu Waszych pociech do częstego i dokładnego mycia rąk. Wszyscy dobrze wiemy, jak ważne jest teraz dbanie o higienę, ale dzieci często o tym zapominają lub myją ręce byle jak. Na pewno często teraz o tym rozmawiacie, więc mamy nadzieję, że zaproponowane przez nas bajki, zabawy czy piosenki mogą się Wam przydać.
Zachęcamy, aby rozmawiać z dziećmi o tym, co się teraz dzieje w związku z epidemią. Dzieciom z pewnością trudno jest zrozumieć obecną sytuację: dlaczego nie chodzimy do przedszkola, rzadziej wychodzimy z domu, nie odwiedzamy dziadków. Warto z nimi o tym rozmawiać i wyjaśniać, czym są wirusy i dlaczego się przed nimi bronimy. Dzieci, choć nie wszystko rozumieją, odczuwają również lęk i niepokój. Docierają do nich różne komunikaty: z rozmów, telewizji, wiadomości. Warto o tym rozmawiać i oswajać ich z tym tematem, żeby zmniejszać ich lęk i niepewność. Polecam artykuł o tym, jak mówić dzieciom o koronawirusie: https://parenting.pl/koronawirus-zamkniete-szkoly-i-przedszkola-jak-rozmawiac-o-tym-z-dziecmi. Na pewno najlepszą metodą na poradzenie sobie z tą sytuacją będzie Wasz wspólnie spędzony czas . Poniżej zamieszczamy kilka pomysłów na zabawy.
1. MYCIE RĄK
Załączam grafikę wraz z krótkim wierszykiem, która może być pomocna do dbania o czyste ręce. Dzieciom zawsze spieszy się do zabawy, więc często myją ręce zbyt krótko i niedokładnie. Aby im pomóc, możecie nauczyć się wierszyka (np. „Sio zarazki”), który będziecie mówić w trakcie czynności. Możecie też zaśpiewać piosenkę, np. 2 razy „Wlazł kotek na płotek”. Polecamy również bajki i piosenki, które znajdziecie na youtube:
Fasolki: Mydło lubi zabawę: https://www.youtube.com/watch?v=kq4NULDhx5M
2. WIRUSY
Zachęcamy do rozmowy o wirusach – czym są, jak się przed nimi bronić, czym jest koronawirus. Świetnym pretekstem do rozmowy może być wspólne czytanie wierszyków, np. Jan Brzechwa „Katar”. Bardzo też zachęcam do pobrania i wydrukowania bajki dla dzieci o koronawirusie – pomoże Wam ona porozmawiać z dziećmi na ten temat ich językiem, dowiedzieć się, co czują w związku z tą sytuacją oraz oswoić się z myślą o chorobie. Możecie ją pobrać za darmo tutaj: https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_043dfd8a71d64cb78df2c51d21574e6b.pdf
3. ZABAWY PLASTYCZNE
Przy okazji rozmów o myciu rąk i przenoszeniu przez nie wirusów, możecie wspólnie z dziećmi użyć swoich rąk do tworzenia arcydzieł . Malowanie rękami, odbijanie ich to świetna zabawa i bardzo dobre ćwiczenie dla Waszych dzieci – wspiera ich wyobraźnię, sprawność manualną oraz angażuje zmysły. Na zdjęciach załączam różne pomysły na zabawy .
4. ZABAWY Z WODĄ
Woda jest niezastąpiona w utrzymaniu właściwej higieny. Dlatego przy okazji rozmów na ten temat możecie wprowadzić różne zabawy i eksperymenty właśnie przy użyciu wody. Nawet najprostsze czynności mogą być dla dzieci ciekawe i rozwijające.

Dzieci uczą rodziców w domu!

W odpowiedzi na zaistniałą sytuację, ale także na apel Ministra Edukacji Narodowej, a przy tym chcąc zachęcić dzieci do przebywania w domu i naukę, w ramach ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci uczą rodziców” Centrum Rozwoju Lokalnego przygotowało serię materiałów dydaktycznych do wspólnej domowej nauki rodziców i dzieci. W każdą środę i każdy piątek na stronie internetowej www.crl.org.pl będą ukazywać się materiały do pobrania całkowicie za darmo. Zamieszczane lekcje będą obejmować tematykę zdrowego bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, promocji sportu, ekologii czy historii. Zakres tematyczny i liczba lekcji będzie zależna od rozwoju sytuacji i ewentualnej decyzji co do wydłużenia okresu zamknięcia przedszkoli i szkół podstawowych.

Zapraszamy do pobrania pierwszego pakietu materiałów pn. „Jestem bezpiecznym uczeniem, jestem bezpiecznym przedszkolakiem”. W paczce znajduje się prezentacja multimedialna oraz 4 zadania do wykonania. By zachęcić wszystkich rodziców i dzieci do wspólnej nauki Centrum Rozwoju Lokalnego informuje, że 17 marca na profilu na Facebooku (facebook.com/centrum.rozwoju.lokalnego) pojawi się konkurs, w którym do wygrania są ciekawe nagrody. By wziąć udział w konkursie będzie trzeba w komentarzu zamieścić zdjęcie/zdjęcia z wykonanymi zadaniami. Szczegółowe informacje o konkursie już we wtorek 17 marca.

Materiały można pobrać pod adresem:

https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

 

Linki do stron internetowych z zabawami dla dzieci:

https://dziecinnieproste.com.pl/prostezabawy-z-drewnianymi-patyczkami-do-lodow/?fbclid=IwAR1Zg_Gk7qVbloDdKSp7BnWaxR9MGMOYHuYhsvGg42aw6RydKeigHir2f4

 
 
 
 
 
 
Przewiń do góry