Dodatkowe zajęcia i zabawy wspomagające rozwój dedykowane są dzieciom objętym pomocą pedagogiczno-psychologiczną.

Jednak mogą z nich korzystać wszystkie chętne dzieci. Zapraszamy.

 

KONSULTACJE ONLINE Z TERAPEUTĄ PEDAGOGICZNYM

Katarzyna Wioska

od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 – 11.00 oraz w godz. 19.00 – 20.00

za pośrednictwem poczty elektronicznej, pod adresem:

 katarzyna.wioska@interia.pl

w innych terminach staram się na bieżąco obierać pocztę w miarę Państwa potrzeb i własnych możliwości

KONSULTACJE ONLINE Z TERAPEUTĄ PEDAGOGICZNYM

Anna Stolarczyk

od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 – 11.00

oraz w godz. 15.00 – 16.00

za pośrednictwem poczty elektronicznej, pod adresem:

anstol83@wp.pl

 

Tydzień: 29.06 - 30.06

Witajcie. To już ostatnie dwa dni naszej pracy w tym roku szkolnym, ale gdyby ktoś chciał się pochwalić, to jeszcze…

Tydzień: 22.06 - 26.06

Witajcie. Zaczynamy nowy tydzień. Jestem tutaj od 22 do 24 czerwca. Czekam na relacje z Waszej pracy. Przypominam namiary: katarzyna.wioska@inetria.pl…

Tydzień: 15.06 - 19.06

Witajcie. Zaczynamy nowy tydzień. Jestem tutaj od 15 do 17 czerwca. Czekam na relacje z Waszej pracy. Przypominam namiary: katarzyna.wioska@inetria.pl…

Tydzień: 08.06 - 12.06

Witajcie. Zaczynamy nowy tydzień. Jestem tutaj od 8 do 10 czerwca. Czekam na relacje z Waszej pracy. Przypominam namiary: katarzyna.wioska@inetria.pl…

Tydzień: 01.06 - 05.06

Witajcie. Zaczynamy nowy tydzień. Jestem tutaj od 1 do 3 czerwca. Czekam na relacje z Waszej pracy. Przypominam namiary: katarzyna.wioska@inetria.pl…

Tydzień: 25.05 - 29.05

Witajcie. Zaczynamy nowy tydzień. Jestem tutaj od 25 do 27 maja. Czekam na relacje z Waszej pracy. Przypominam namiary: katarzyna.wioska@inetria.pl…

Tydzień: 18.05-22.05

Witajcie. Zaczynamy nowy tydzień. Jestem tutaj od 18 do 20 maja. Czekam na relacje z Waszej pracy. Przypominam namiary: katarzyna.wioska@inetria.pl…

 

Przykłady zabaw sensorycznych znajdziemy w osobnej zakładce.

 

Witajcie 11 maja. Zaczynamy nowy tydzień.

 

Witajcie. Na dzisiaj przygotowałam zestaw puzzli interaktywnych na bazie zdjęć zwierząt w barwach ochronnych. Nie są łatwe, ale myślę, że starsze przedszkolaki sobie poradzą. Ćwiczymy koncentrację uwagi, a zabawa też przy tym jest niezła. Dla ambitnych – możemy rozsypać puzzle przed pokazaniem ich dzieciom, wtedy zadanie będzie trochę trudniejsze.

Zajączek

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0aa023dc843e

Żaba

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=14947f685454

Sarenka

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=216144a630a8

Lampart

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=34e8618e30a8

 

Dla osób, które mają możliwość drukowania mam też ćwiczenia graficzne na kartach pracy.

Powodzenia. K.Wioska

 

Nowy dzień i nowe propozycje. Na dzisiaj mamy zabawy matematyczne.

Karty z obrazkami można wydrukować, ale można też liczyć na pulpicie. Patrzymy i liczymy, ćwicząc przy tym koncentrację uwagi.

Proponuję również zabawę interaktywną z kodowaniem. Zajrzyjcie pod linka.

https://www.janauczycielka.blog/2020/05/aczenie-cech-ksiazki-gra interaktywna.html?spref=fb&fbclid=IwAR2JCPHvx81LqRDbzqf7hoBkQoiUxEVxIXf11jHcQ23ziQtAx85lrEPbvcc

 

Pozdrawiam. K.Wioska

Dzisiaj proponuję zabawy z nakrętkami. W wersji rysunkowej służą ćwiczeniu wzroku, a w wersji z cyframi będziemy utrwalać umiejętność liczenia i wykonywania działań matematycznych. Samo przygotowanie zabawy też jest zabawą. Wystarczy dać dziecku nakrętki. Niech je obrysuje na kartce – to ćwiczenie rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Jednego żółwika narysujmy, żeby dziecko miało wzór. Resztę narysuje samo – tutaj też ćwiczymy uważność spostrzegania. Teraz wzorki – jeśli będziemy wymyślać je razem z dzieckiem, ćwiczymy przy okazji jego kreatywność. Rysować też możemy wspólnie – rodzic rysuje wzór na nakrętce, a dziecko taki sam na kartce. I pomoc gotowa. Można teraz bawić się w dobieranie takich samych wzorów. Kiedy dziecko już się ich nauczy możemy dobierać wzory mierząc czas i sprawdzając, czy potrafi coraz szybciej. Możemy odszukiwać wzory, jak w memory. Zakrętki odwracamy i szukamy konkretnego, upatrzonego wzoru.

Miłej zabawy. K.Wioska

Witamy Was w nowym tygodniu, 4 maja

Dzisiaj znowu garść teorii dla ułatwienia obserwacji swojego dziecka.

Normy rozwojowe dotyczące czynności motorycznych ( na wybranych przykładach):

·        3 lata: dziecko zdejmuje i nakłada płaszczyk lub sukienkę, posługuje się widelcem, rozpakowuje gumę do żucia, wyciera ręce ręcznikiem.

·        4 lata: zapina zwykłe guziki, nalewa wodę z dzbanka do szklanki, myje ręce, posługuje się nożyczkami, przechodzi nad i pod krzesłami oraz stołami, jeździ na rowerku trójkołowym, podskakuje obunóż.

·        5 lat: zakłada prawie wszystkie ubrania (poza wiązaniem sznurowadeł), korzysta samodzielnie z toalety, z mebli i koców buduje dom lub namiot, robi wycinanki i wyklejanki.

·        6 lat: skacze na jednej nodze, jest w stanie napisać swoje imię drukowanymi literami, koloruje nie wychodząc poza linię, używa gumki, umie rzucać i chwytać piłkę.

·        7 lat: wiąże sznurowadła, smaruje chleb masłem za pomocą noża.

 

Rozwój dziecka a ruch

·        Istotą rozwoju dziecka jest RUCH

·        Pamiętajmy o tym, że ćwiczenia ruchowe stanowią podstawę większości metod terapii dzieci.

·        Dzieci szybkie, ruchliwe często z łatwością wykonują duże ruchy, ruchy rozmachowe, mają natomiast kłopot z ruchami drobnymi, precyzyjnymi i te należy z nimi ćwiczyć.

·        Dzieci zalęknione, wolniejsze  często mają dobrze rozwiniętą umiejętność wykonywania drobnych ruchów – natomiast ćwiczeń wymagają ruchy „duże”, rozmachowe.

·        Dzieciom z trudnościami motorycznymi wiele ruchów trzeba pokazać, np. skakanie przez skakankę, jazdę na hulajnodze. Często pokaz połączony z instrukcją słowną bywa niewystarczający, należy dziecku ułożyć rękę lub ukształtować pozycję ciała, np. przy łapaniu piłki. Dzieci te „nie czują swojego ruchu”, dlatego jedno lub kilkakrotne ćwiczenie nie daje efektu. Trzeba je wielokrotnie powtarzać.

Pozdrawiam. K.Wioska

 

Tym razem rozwijamy mowę czynną dziecka. Uczymy się prawidłowej budowy zdań, rozwijania zdań oraz budowania wypowiedzi. W załącznikach pojazdy. Dziecko wybiera sobie jeden pojazd i buduje wypowiedź w oparciu o niego.

Przykład: samochód. 

Ten samochód jest niebieski. To samochód osobowy.  Taki samochód może jechać po ulicy. Jadą nim ludzie. Samochodem można jechać do pracy…. Każdy pomysł jest dobry. Liczy się, żeby powiedzieć jak najwięcej. Możemy przydzielać dziecku punkty (np. guziki) za każde wymyślone  zdanie. Na koniec dziecko porówna, czy więcej było zdań o niebieskim samochodzie czy np. o żaglówce.

Powodzenia. K.Wioska


Dzisiaj ćwiczenia słuchu fonematycznego z sylabami. O wiele łatwiej jest dziecku powiedzieć, na jaką sylabę zaczyna się słowo. Też tak spróbujcie na początek. Potem szukamy ostatniej sylaby i wykonujemy zadanie.

Poniżej ćwiczenia wzrokowe.

Powodzenia. K.Wioska

Witajcie 27 kwietnia. Zaczynamy nowy tydzień.

Dzisiaj zwrócimy uwagę na koordynację wzrokowo-ruchową.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa  to mówiąc najprościej, umiejętność łączenia tego co widzi nasze  oko, z tym co wykonuje ręka. Dobrze rozwinięta koordynacja wzrokowo-ruchowa pozwala na wykonywanie wielu codziennych czynności, poczynając od czynności z zakresu samoobsługi poprzez manipulowanie przedmiotami, ćwiczenia gimnastyczne, rysowanie aż do pisania. Jej zaburzenia objawiają się obniżoną precyzją ruchów oraz trudnościami w zakresie wykonywania prostych zadań.

Dziecko z zaburzoną koordynacją wzrokowo-ruchową może mieć trudności m.in. z:

  • ubieraniem się,
  • prawidłowym chwytaniem i rzucaniem,
  • utrzymywaniem równowagi podczas stania na jednej nodze, podczas przechodzenia przez przeszkody,
  • posługiwaniem się przedmiotami codziennego użytku (np. podczas jedzenia),
  • wykonywaniem prac plastycznych,
  • nauką pisania,
  • umiejętnością manipulacji.

Aby usprawniać i doskonalić tę sferę, warto stosować różnego rodzaju proste zabawy i ćwiczenia, które będą przyjemnością dla dziecka, a jednocześnie będą pomagać uzyskać zaplanowany cel.

 

Przykładowe zabawy ćwiczące koordynację wzrokowo – ruchową:

·        Rzuty do celu

·        Zabawy spinaczami do bielizny

·        Zwijanie rozwiniętej taśmy, np. miarki krawieckiej

·        Nawlekanie koralików na sznurek lub patyk

·        Odbijanie podwieszonej piłki lub balonu

·        Rzucanie do celu, np. woreczków

·        Zabawy z latarką w ciemnym pomieszczeniu – np. świecimy latarką szybko zmieniając miejsce, a dziecko ma za zadanie zrobić pieczątkę (przybicie dłonią) w miejscu, w którym świecimy

·        Zabawy z bańkami mydlanymi

·        Zabawy z gazetami: gniecenie, darcie, składanie, lepienie kul

·        Wycinanie wzdłuż linii falującej, po łuku

·        Zabawy z wstążkami

Jako załącznik przykład łatwej zabawy, która jednocześnie zaangażuje dziecko plastycznie. Przygotowanie jest proste: wystarczy większe pudełko, kredki i plastelina. Wałeczek z plasteliny jest konieczny, by zatrzymać piłeczkę w kolorowym kółeczku. Jeśli nie mamy piłek, możemy wykorzystać koraliki, kulki z plasteliny lub nawet z mocno zgniecionej gazety. Pudełko bierzemy w dwie ręce i poruszamy nim tak, by nasze piłeczki trafiły na kolorowe pola. Uwaga: obraz w pudełku można urozmaicić. Takie kolorowe koło może być np. środkiem kwiatuszka. Nie muszą to nawet być koła, można narysować obrazek, na którym piłeczka będzie musiała trafić na chmurkę, na słonko, albo do kałuży. Życzę udanej zabawy. K. Wioska.

Tym razem zabawy wzrokowe. Uprzedzam – dla wytrwałych. Poniżej mamy zestawy obrazków. W każdym zestawie plansza i trzy wzory składające się z obrazków,  liter lub sylab, ułożonych w pionie lub w poziomie. Naszym zadaniem jest odszukać na planszy takie same ułożenia obrazków, liter lub sylab. Obrazków nie trzeba drukować, można się pobawić oglądając na pulpicie. Potrzebna będzie cierpliwość, koncentracja uwagi i wytrwałość, ale warto spróbować. Może dacie znać, jak Wam poszło 🙂

K.Wioska

Dzisiaj znowu garść teorii

Jak rozpoznać, że motoryka manualna dziecka jest zakłócona? Są pewne objawy, które powinny nas w działalności dziecka zaniepokoić. Zwróćmy szczególną uwagę, jeśli:

·        Dziecko niechętnie buduje z klocków, gdyż jego budowle łatwo rozpadają się z powodu wadliwej konstrukcji.

·        Podczas zajęć plastycznych dziecko niechętnie wycina.

·        Zdarza się, że dziecko częściej niż inni upuszcza przedmioty.

·        Dziecko bardzo zwalnia tempo ruchów w celu poprawienia dokładności.

·        Dziecko bardzo wolno nabywa wprawy w czynnościach ruchowych.

·        Obserwujemy u dziecka opóźnienia w zakresie rozwoju umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku.

·        Dziecko rysuje niechętnie; rysunki mają uproszczoną formę i niski poziom graficzny.

·        Dziecko nieprawidłowo trzyma ołówek.

·        Dziecko niechętnie podejmuje czynności manualne.

·        Dziecko jest mało samodzielne.

·        Obserwujemy u dziecka obniżenie precyzji i szybkości ruchów.

·        Obserwujemy u dziecka zakłócenia koordynacji wzrokowo – ruchowej.

·        Dziecko potrzebuje wiele czasu na opanowanie danej czynności oraz na jej wykonanie.

·        U dzieci opóźnionych w rozwoju motoryki małej często pojawiają się problemy natury emocjonalnej. Dziecko może przejawiać lęk  niepokój związany z brakiem powodzenia. Zdając sobie sprawę z niemożności dorównania swoim kolegom i świadome rozczarowania, jakie przynosi swoim rodzicom i nauczycielom, dziecko niemal nieuchronnie staje się zagubione, nerwowe, nieuważne, nieśmiałe.

 

Do teorii garść praktyki. Poniżej zabawa z „wełnianym” wierszykiem. Potrzebujemy tylko jednej rurki lub patyczka. Jeśli nie mamy wełny, można ją zastąpić sznurkiem. Ćwiczymy jednocześnie sprawność rąk (motorykę małą) i pamięć dziecka.

Polecam do przemyślenia i wypróbowania. K.Wioska

Witamy w nowym tygodniu, 20 kwietnia

Dzisiaj cykl zadań z różnych dziedzin.

ZADANIE NR 1

 

„SERDUSZKO” – ćwiczenie oddechowe.
BEDZIE POTRZEBNE:  papierowe serduszko (wydrukuj, bądź narysuj sam i wytnij), kawałek sznurka lub wstążeczki.
Wytnij serduszko, zrób dziurkę w miejscu kółka i powieś serce na sznurku. Zadaniem dziecka jest jak najdłuższe „utrzymanie” serduszka w ruchu poprzez wydech powietrza ustami. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie, pamiętając jednocześnie o prawidłowym torze oddechowym (krótki wdech nosem a długi wydech ustami);

 

ZADANIE NR 2

 

„NARYSUJ”  ćwiczenia doskonalące sprawność grafomotoryczną.
BĘDZIE POTRZEBNE: taca lub duży talerz, kasza

– kreśl w powietrzu palcem duże kółka, najpierw lewą ręką, potem prawą, obiema jednocześnie,

– następnie kreśl na tacy z kaszą kształty literopodobne, możesz spróbować odwzorować literki z jakiejś książki lub gazety

– kreśl na kartce wybrane wzory i kształty literopodobne

 

 

ZADANIE NR 3

 

„MUR” – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
BEDĄ POTRZEBNE: pudełka różnej wielkości i kształtu, które posiadasz w domu
– Postarajcie się razem skonstruować z pudełek jak największy mur.
– Podzielcie się pudełkami po równo, niech każdy zbuduje swój własny mur, porównajcie i wygląd, kształt. Aby dodać element rywalizacji możecie budować mur na czas.

 

 

ZADANIE NR 4

 

„SŁYSZĘ I LICZĘ” – doskonalenie umiejętności matematycznych, w tym przeliczania w dostępnym zakresie.

BEDĄ POTRZEBNE:  drobne przedmioty (jako liczmany) np. guziki, ziarna fasoli dla osoby bawiącej się z dzieckiem i kubek

Dorosły wrzuca do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie dziecko układa przed sobą tyle samo guzików i podaje głośno ich liczbę albo może podpisać je cyfrą (jeśli potrafi). Dorosły wysypuje guziki z kubka i dziecko je liczy sprawdzając, czy dobrze wykonało zadanie.

 

ZADANIE NR 5

 

„Sum” – ćwiczenie pamięci słuchowej oraz koordynacji wzrokowo – słuchowo- ruchowej.  Nauka rymowanki

Płynie duży sum, sum, sum

Wokół słychać szum, szum, szum

Małe rybki – co, co, co?

Uciekają aż na dno.

 

Zabawa w parach –wypowiadanie rymowanki razem z umówionym sposobem wyklaskiwania

Płynie (każdy klaszcze w swoje dłonie)

Duży (klaśnięcie w dłonie partnera)

sum, sum, sum (klaśnięcie 3x o swoje kolana)

i tak dalej…..

 

 

ZADANIE NR 6

 

„Zrób tak …” – ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała, określanie prawej
i lewej strony własnego ciała. Potrzebny będzie: woreczek gimnastyczny – zamiennie np. mały pluszak. Dziecko wykonuje polecenia według instrukcji rodzica, np.:

·wyciągnij do przodu lewą rękę, prawą rękę,

·tupnij prawą nogą,

·prawą ręką dotknij kolana,

·lewą ręką dotknij prawego ucha,

·połóż woreczek na prawej nodze,

·połóż woreczek z przodu

·połóż woreczek obok siebie

 

ZADANIE NR 7

 

„Ile słyszysz sylab?” – ćwiczenie słuchowe, doskonalenie analizy i syntezy sylabowej. Potrzebne będą jakiekolwiek karty z obrazkami przedmiotów. Każde dziecko po kolei  losuje kartę i dzieli na sylaby nazwę obrazka. Można też poprosić dziecko, aby powiedziało jaką głoskę słyszy na początku wyrazu.

 

 

 

 

ZADANIE NR 8

 

Podnieś, gdy usłyszysz” – ćwiczenie uwagi, reakcja na sygnał. Potrzebna będą rzeczy, które wydają dźwięki. Dziecko siedzi na dywanie. Wysłuchuje różnych dźwięków
i wykonuje czynności, które zostały ustalone do danego dźwięku. Np.:
klaskanie – dziecko szybko wstaje,
tupanie – dziecko podskakuje, jak piłeczka,
stukanie – dziecko obraca się dookoła siebie,
buczenie – dziecko robi „pajacyki”
Należy pamiętać, aby nie przesadzić z ilością ustalonych sygnałów i początkowo przećwiczyć je na sucho, aby upewnić się, czy dziecko dobrze zrozumiało zasady zabawy.

 

Propozycje zadań

  • Obejrzyj ilustracje i opowiedz, co się na nich dzieje?

  • Pokoloruj

  • Potrzebne Ci będą nożyczki i kredki, aby wykonać to zadanie. Powodzenia.

 

Pozdrawiam. Anna Suska

 

Dzisiaj coś w temacie ekologii. Wszak mamy Dzień Ziemi. Proponuję wzrokowe i matematyczne zadania ekologiczne. K.Wioska
Tym razem dziecięce emocje. Podpowiedź ze strony kotki-psotki.pl. Warto przeczytać.  Jeśli zechcemy porozmawiać z dzieckiem o emocjach możemy wykorzystać ciekawe rysunki z zaprzyjaźnionej strony IzabelaNaRysuje. Można o nich porozmawiać, a jeśli ktoś chce, można wydrukować, żeby dziecko pokolorowało. A porozmawiać warto. Pamiętajmy, że każda emocja ma tak naprawdę wiele twarzy. Co czuje dziecko, kiedy my widzimy złość? Czego tak naprawdę się boi? Może porozmawiamy o tym, wspólnie kolorując emocjonalne rysunki. K.Wioska

Dzisiaj garść teorii

Jakie czynniki mogą zaburzać pracę rąk?

·        Nieprawidłowa integracja bodźców sensorycznych, czyli zaburzenia dotykowe, zaburzenia czucia  – dziecko z zaburzeniami SI może mieć słabsze czucie swoich rąk, a to ogranicza możliwość korzystania z nich;

·        Brak doświadczeń sensoryczno – motorycznych  – współcześnie czynnik ten odgrywa coraz bardziej znaczącą rolę – dzieci nie biegają, nie skaczą, nie „brudzą się” w materiałach o różnorodnej konsystencji, ich doświadczenie ruchu i bodźców dotykowych jest znacznie uboższe niż dzieci sprzed kilkunastu lat;

·        Nieprawidłowa pozycja ciała – wynikająca np. ze skoliozy, kręczu szyi lub stanowiąca utrwalony niekorzystny nawyk;

·        Nieprawidłowo funkcjonujący narząd wzroku – to bardzo istotny czynnik potencjalnie zaburzający pracę rąk, bowiem może okazać się, że ręka prawidłowo podąża, ale za okiem, które działa niesprawnie, „wprowadza ją w błąd”, mogą to być nieprawidłowości o różnorodnym charakterze;

Co z tego wynika?

Jeśli dziecko ma problemy z rysowaniem, pisaniem, wycinaniem należy przede wszystkim jak najczęściej zachęcać je do ruchu. To nic, że się ubrudzi, nabierze jednak doświadczeń „dotykowych” i wzmocni całe ciało. Pamiętajmy, że praca manualna, to nie tylko praca dłoni. Warto też sprawdzić wzrok. Polecam do przemyślenia. K.Wioska

Witamy po świętach

Tym razem rysujemy. Ale nie tak zwyczajnie, bo rysujemy z wierszykiem. Trudność polega na tym, żeby ruch ręki dopasować do wypowiadanych słów: co mama czyta, to dziecko równocześnie rysuje. Doskonalimy w ten sposób koordynację słuchowo-ruchowo-wzrokową. Kiedyś pomoże nam to przepisywać treści z tablicy i pisać ze słuchu. Pamiętajmy też o ćwiczeniach pamięci. To proste teksty, więc doskonale nadają się do tego, żeby spróbować jednocześnie się któregoś nauczyć. Próbujemy. K.Wioska
Żeby jeszcze tak od razu nie żegnać się ze świętami i kolorowymi pisankami, proponuję opowieść wyrazowo-obrazkową. Starsze przedszkolaki może same już coś przeczytają. Z pozostałymi przeczytajmy wspólnie: Rodzic – wyrazy, a dziecko – obrazki.  Ćwiczymy skupienie uwagi na tekście. Przeczytajmy kilkakrotnie, niech dziecko początkowo wskazuje palcem każdy kolejny wyraz. Może na koniec uda się wspólnie „przeczytać” płynnie. A jeśli przy okazji dziecko nauczy się czegoś na pamięć – to dodatkowy plus. O ćwiczeniach pamięci też nie możemy zapominać. Powodzenia. K.Wioska
Tym razem zabawa ćwicząca pamięć bezpośrednią – krótkotrwałą. Zadaniem dziecka jest zapamiętać kolejno coraz więcej elementów. Może pamiętamy starą zabawę słowną „Poszedł Marek na jarmarek i kupił sobie…” To zabawa oparta o tę samą zasadę. Młodszemu dziecku można oczywiście pokazać obrazki, ale zasadniczo chodzi o to, żeby zapamiętać słowa, polegając tylko na słuchu. Ciekawe, ile słów uda się zapamiętać na początek… a ile po ćwiczeniach.
Spróbujmy. K.Wioska

Witamy w tygodniu wielkanocnym

Na dzisiaj ćwiczenia nadgarstka. Ćwiczenia nadgarstka są elementem terapii całej ręki. Nie wystarczy nauczyć się trzymać ołówek, żeby dobrze pisać. Nie wystarczą ćwiczenia samych palców. Potrzebne są ćwiczenia całego ciała. Stąd dzisiaj nadgarstki. To proste ćwiczenia, które bez problemu możemy wykonywać w domu.

Ćwiczenia nadgarstka:

·         Rysujemy na kartce rząd kropek ………. Dziecku dajemy ołówek z gumką, jego zadaniem jest jedną kropkę otoczyć kółkiem, następną zetrzeć i tak do końca

·         Noszenie przedmiotów na tacy

·         Pisanie na kartce umieszczonej na ścianie

·         Stemplowanie na kartce przytrzymywanej na ścianie

·         Kręcenie korbką od młynka do kawy

·         Nawijanie włóczki na kłębek

·         Zakręcanie i odkręcanie pokrywek

·         Owijanie sobie ręki bandażem, wstążką

·         Strzepywanie chusteczki

·         Zamiatanie zmiotką

·         Zabawy kostką Rubika czy matrioszką


Spróbujmy. K.Wioska

Tym razem kilka pisanek graficznych. Do wykonania polecam mazaki. Jeśli nie mamy w domu drukarki, niech będą inspiracją. Takie pisanki można przecież narysować samodzielnie, a wzory zmienić według własnych pomysłów. Najważniejsze, żeby te wzory kreślić i ćwiczyć małą motorykę. Załączniki pochodzą ze strony Mama Nauczycielka. Powodzenia. K.Wioska
Dzisiaj kilka ćwiczeń wzrokowych zaczerpniętych ze strony Pasja nauczania.  W każdym zestawie obrazków należy odkodować informację, aby dobrać do doniczki właściwy kwiatek. Popatrzmy na kwadraty na doniczce i odnajdźmy taki sam zestaw obok jednego z kwiatków. Jest? To ten właściwy. Powodzenia. K.Wioska

 

Witamy w nowym tygodniu

 
Tym razem przypomnienie dla nas wszystkich o sprawach podstawowych. Spędzamy z dzieckiem więcej czasu, niż zwykle. Zwróćmy uwagę na pewne działania, które są adekwatne dla jego rozwoju. Poniżej podpowiedzi zaczerpnięte ze strony Przedszkolne Pomysły. Życzę powodzenia. K.Wioska

Na dzisiaj nowe ćwiczenia dłoni i palców – ćwiczenia grafomotoryczne:

·         Kreskowanie i kropkowanie – zapełnianie rozmaitych konturów małymi kreseczkami stawianymi poziomo, pionowo, ukośnie. Możemy narysować dziecku kształt do wypełnienia, ale może też narysować go samo.

·         Pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze. Dobrze sprawdza się gruby mazak.

·         Prowadzenie linii między dwiema liniami szerzej ustawionymi – „labirynty”; narysujmy taki labirynt wspólnie z dzieckiem, niech dziecko samo wymyśli trasę i narysuje ją dwiema liniami. Dopiero potem dziecko prowadzi linię środkiem. Może to być też kręta ulica, którą pojedzie mały samochodzik.

·         Rysowanie patykiem po piasku lub po prostu po ziemi.

·         Rysowanie na dużych arkuszach papieru, w różnych płaszczyznach (pionowej, poziomej), w różnych pozycjach (na stojąco, na siedząco).

Powodzenia. K.Wioska

Proponuję kilka nowych zabaw:

Układanie rytmów. W załączniku zdjęcie pokazowe. Do układania możemy wykorzystać wycięte figury, guziki lub nakrętki.

Zabawy z nakrętkami. Możemy układać różne wzory narysowane przez rodzica, lub wymyślone samodzielnie przez dziecko.

Zdjęcia pochodzą ze zbiorów Internetu. Powodzenia. K.Wioska

Witam w tym tygodniu. Życzę udanej zabawy.

Rysujemy na materiałach sypkich

Zdjęcia zaczerpnięte ze zbiorów Internetu prezentują tylko przykłady zabaw z dziećmi. Rysować możemy dowolne, proste obrazki, litery lub cyfry. Powodzenia. K.Wioska

Trening umiejętności społecznych

Przykładowe wzory do wylepiania wałkami z plasteliny, wyklejania kawałkami papieru, układania z guzików lub innych, drobnych elementów.

 

Ćwiczenia dłoni i palców

·         Ściskanie piłeczki trzema palcami – kciuk, palec wskazujący i środkowy (palce te biorą później udział w chwycie); ściskamy te trzy palce razem ze sobą (łącząc je) – przez 3 sekundy i puszczamy

·         Rozszerzanie i zwężanie palców z nałożoną na nie gumką do włosów

·         Nakręcanie nakrętek na śruby

·         Zakręcanie i dokręcanie pudełek po mleku

·         Zabawa z zakraplaczem

·         Zakładanie gumek recepturek na szeroką puszkę

·         Nabieranie niewielkich przedmiotów na łyżkę, np. grochu

·         Lepienie z masy solnej

·         Malowanie pęczkiem waty

·         Przewlekanki sznurkowe

·         Tasowanie kart i układanie w dłoni

·         Zabawy małym bączkiem

·         Nakładanie na palce gumek frotowych (można we wskazanej sekwencji kolorystycznej)

·         Zabawy gniotkami

·         Lepienie kółeczek dwoma palcami – kciuk + kolejne palce, tj. kciukiem i palcem wskazującym, kciukiem i palcem środkowym, kciukiem wraz z palcem serdecznym

·         Wrzucanie monet do skarbonki

·         Zgniatanie papieru jedną ręką

·         Obracanie w palcach przedmiotu, np. piłeczek czy monet

·         Gniecenie gąbki, wyciskanie wody – dziecko ma za zadanie przenieść wodę z jednej miski do drugiej, za pomocą gąbki

·         Wodzenie palcem po konturach

·         Naśladowanie deszczu czy gry na pianinie

·         Nawlekanie koralików

·         Lepienie

·         Wydzieranie

·         Stemplowanie

·         Przerywanie papieru po linii prostej, falistej, przekątnej kartki

·         Wyciskanie kleju, pasty z tuby

·         Zwijanie w ręku chustki szyfonowej

·         Wycieranie gumką

·         Przesuwanie waty/ piórka strumieniem powietrza z gumowej gruszki

·         Zabawy paluszkowe

·         Zabawa „palce – kciuk” (każdy palec po kolei wita się z kciukiem)

·         Ugniatanie małych kulek z bibuły

·         Zabawy z materiałem sypkim (kasza, piasek), płynnym (woda, piany), półpłynnym (kisiel, budyń), stałym dającym się formować (ciastolina, plastelina)

·         Zaciskanie dłoni w pięść i rozluźnianie

·         Zszywanie zszywaczem

·         Dziurkowanie dziurkaczem

·         Ściskanie piłeczek o różnej twardości i fakturze

·         Labirynty przestrzenne z koralikami

·         Temperowanie kredek.

 

Przewiń do góry