Ul. Wojciecha Sapety 10

41-407 Imielin

32 2256117

Sekretariat
534 400 720
oddział ul. Dobra 2

przedszkole.imielin@interia.pl

kontakt@przedszkoleimielin.pl

Dodatkowe zajęcia i zabawy wspomagające rozwój dedykowane są dzieciom objętym pomocą pedagogiczno-psychologiczną.

Jednak mogą z nich korzystać wszystkie chętne dzieci. Zapraszamy.

 

 

KONSULTACJE ONLINE Z TERAPEUTĄ PEDAGOGICZNYM

Katarzyna Wioska

za pośrednictwem poczty elektronicznej, pod adresem:

 katarzyna.wioska@interia.pl

 
 

 

KONSULTACJE ONLINE Z TERAPEUTĄ PEDAGOGICZNYM

Anna Stolarczyk

od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 – 11.00

oraz w godz. 15.00 – 16.00

za pośrednictwem poczty elektronicznej, pod adresem:

anstol83@wp.pl

 

Witajcie. Zaczynamy nowy rok szkolny.

Dzisiaj zwrócimy uwagę na koordynację wzrokowo-ruchową.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa  to mówiąc najprościej, umiejętność łączenia tego co widzi nasze  oko, z tym co wykonuje ręka. Dobrze rozwinięta koordynacja wzrokowo-ruchowa pozwala na wykonywanie wielu codziennych czynności, poczynając od czynności z zakresu samoobsługi poprzez manipulowanie przedmiotami, ćwiczenia gimnastyczne, rysowanie aż do pisania. Jej zaburzenia objawiają się obniżoną precyzją ruchów oraz trudnościami w zakresie wykonywania prostych zadań.

Dziecko z zaburzoną koordynacją wzrokowo-ruchową może mieć trudności m.in. z:

  • ubieraniem się,
  • prawidłowym chwytaniem i rzucaniem,
  • utrzymywaniem równowagi podczas stania na jednej nodze, podczas przechodzenia przez przeszkody,
  • posługiwaniem się przedmiotami codziennego użytku (np. podczas jedzenia),
  • wykonywaniem prac plastycznych,
  • nauką pisania,
  • umiejętnością manipulacji.

Aby usprawniać i doskonalić tę sferę, warto stosować różnego rodzaju proste zabawy i ćwiczenia, które będą przyjemnością dla dziecka, a jednocześnie będą pomagać uzyskać zaplanowany cel.

 

Przykładowe zabawy ćwiczące koordynację wzrokowo – ruchową:

·        Rzuty do celu

·        Zabawy spinaczami do bielizny

·        Zwijanie rozwiniętej taśmy, np. miarki krawieckiej

·        Nawlekanie koralików na sznurek lub patyk

·        Odbijanie podwieszonej piłki lub balonu

·        Rzucanie do celu, np. woreczków

·        Zabawy z latarką w ciemnym pomieszczeniu – np. świecimy latarką szybko zmieniając miejsce, a dziecko ma za zadanie zrobić pieczątkę (przybicie dłonią) w miejscu, w którym świecimy

·        Zabawy z bańkami mydlanymi

·        Zabawy z gazetami: gniecenie, darcie, składanie, lepienie kul

·        Wycinanie wzdłuż linii falującej, po łuku

·        Zabawy z wstążkami

Jako załącznik przykład łatwej zabawy, która jednocześnie zaangażuje dziecko plastycznie. Przygotowanie jest proste: wystarczy większe pudełko, kredki i plastelina. Wałeczek z plasteliny jest konieczny, by zatrzymać piłeczkę w kolorowym kółeczku. Jeśli nie mamy piłek, możemy wykorzystać koraliki, kulki z plasteliny lub nawet z mocno zgniecionej gazety. Pudełko bierzemy w dwie ręce i poruszamy nim tak, by nasze piłeczki trafiły na kolorowe pola. Uwaga: obraz w pudełku można urozmaicić. Takie kolorowe koło może być np. środkiem kwiatuszka. Nie muszą to nawet być koła, można narysować obrazek, na którym piłeczka będzie musiała trafić na chmurkę, na słonko, albo do kałuży. Życzę udanej zabawy. K. Wioska.

Dzisiaj znowu garść teorii

Jak rozpoznać, że motoryka manualna dziecka jest zakłócona? Są pewne objawy, które powinny nas w działalności dziecka zaniepokoić. Zwróćmy szczególną uwagę, jeśli:

·        Dziecko niechętnie buduje z klocków, gdyż jego budowle łatwo rozpadają się z powodu wadliwej konstrukcji.

·        Podczas zajęć plastycznych dziecko niechętnie wycina.

·        Zdarza się, że dziecko częściej niż inni upuszcza przedmioty.

·        Dziecko bardzo zwalnia tempo ruchów w celu poprawienia dokładności.

·        Dziecko bardzo wolno nabywa wprawy w czynnościach ruchowych.

·        Obserwujemy u dziecka opóźnienia w zakresie rozwoju umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku.

·        Dziecko rysuje niechętnie; rysunki mają uproszczoną formę i niski poziom graficzny.

·        Dziecko nieprawidłowo trzyma ołówek.

·        Dziecko niechętnie podejmuje czynności manualne.

·        Dziecko jest mało samodzielne.

·        Obserwujemy u dziecka obniżenie precyzji i szybkości ruchów.

·        Obserwujemy u dziecka zakłócenia koordynacji wzrokowo – ruchowej.

·        Dziecko potrzebuje wiele czasu na opanowanie danej czynności oraz na jej wykonanie.

·        U dzieci opóźnionych w rozwoju motoryki małej często pojawiają się problemy natury emocjonalnej. Dziecko może przejawiać lęk  niepokój związany z brakiem powodzenia. Zdając sobie sprawę z niemożności dorównania swoim kolegom i świadome rozczarowania, jakie przynosi swoim rodzicom i nauczycielom, dziecko niemal nieuchronnie staje się zagubione, nerwowe, nieuważne, nieśmiałe.

 

Do teorii garść praktyki. Poniżej zabawa z „wełnianym” wierszykiem. Potrzebujemy tylko jednej rurki lub patyczka. Jeśli nie mamy wełny, można ją zastąpić sznurkiem. Ćwiczymy jednocześnie sprawność rąk (motorykę małą) i pamięć dziecka.

Polecam do przemyślenia i wypróbowania. K.Wioska

Na dzisiaj ćwiczenia nadgarstka. Ćwiczenia nadgarstka są elementem terapii całej ręki. Nie wystarczy nauczyć się trzymać ołówek, żeby dobrze pisać. Nie wystarczą ćwiczenia samych palców. Potrzebne są ćwiczenia całego ciała. Stąd dzisiaj nadgarstki. To proste ćwiczenia, które bez problemu możemy wykonywać w domu.

Ćwiczenia nadgarstka:

·         Rysujemy na kartce rząd kropek ………. Dziecku dajemy ołówek z gumką, jego zadaniem jest jedną kropkę otoczyć kółkiem, następną zetrzeć i tak do końca

·         Noszenie przedmiotów na tacy

·         Pisanie na kartce umieszczonej na ścianie

·         Stemplowanie na kartce przytrzymywanej na ścianie

·         Kręcenie korbką od młynka do kawy

·         Nawijanie włóczki na kłębek

·         Zakręcanie i odkręcanie pokrywek

·         Owijanie sobie ręki bandażem, wstążką

·         Strzepywanie chusteczki

·         Zamiatanie zmiotką

·         Zabawy kostką Rubika czy matrioszką


Spróbujmy. K.Wioska

Na dzisiaj nowe ćwiczenia dłoni i palców – ćwiczenia grafomotoryczne:

·         Kreskowanie i kropkowanie – zapełnianie rozmaitych konturów małymi kreseczkami stawianymi poziomo, pionowo, ukośnie. Możemy narysować dziecku kształt do wypełnienia, ale może też narysować go samo.

·         Pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze. Dobrze sprawdza się gruby mazak.

·         Prowadzenie linii między dwiema liniami szerzej ustawionymi – „labirynty”; narysujmy taki labirynt wspólnie z dzieckiem, niech dziecko samo wymyśli trasę i narysuje ją dwiema liniami. Dopiero potem dziecko prowadzi linię środkiem. Może to być też kręta ulica, którą pojedzie mały samochodzik.

·         Rysowanie patykiem po piasku lub po prostu po ziemi.

·         Rysowanie na dużych arkuszach papieru, w różnych płaszczyznach (pionowej, poziomej), w różnych pozycjach (na stojąco, na siedząco).

Powodzenia. K.Wioska

Proponuję kilka nowych zabaw:

Układanie rytmów. W załączniku zdjęcie pokazowe. Do układania możemy wykorzystać wycięte figury, guziki lub nakrętki.

Zabawy z nakrętkami. Możemy układać różne wzory narysowane przez rodzica, lub wymyślone samodzielnie przez dziecko.

Zdjęcia pochodzą ze zbiorów Internetu. Powodzenia. K.Wioska

Rysujemy na materiałach sypkich

Zdjęcia zaczerpnięte ze zbiorów Internetu prezentują tylko przykłady zabaw z dziećmi. Rysować możemy dowolne, proste obrazki, litery lub cyfry. Powodzenia. K.Wioska

Przykładowe wzory do wylepiania wałkami z plasteliny, wyklejania kawałkami papieru, układania z guzików lub innych, drobnych elementów.

 

Ćwiczenia dłoni i palców

·         Ściskanie piłeczki trzema palcami – kciuk, palec wskazujący i środkowy (palce te biorą później udział w chwycie); ściskamy te trzy palce razem ze sobą (łącząc je) – przez 3 sekundy i puszczamy

·         Rozszerzanie i zwężanie palców z nałożoną na nie gumką do włosów

·         Nakręcanie nakrętek na śruby

·         Zakręcanie i dokręcanie pudełek po mleku

·         Zabawa z zakraplaczem

·         Zakładanie gumek recepturek na szeroką puszkę

·         Nabieranie niewielkich przedmiotów na łyżkę, np. grochu

·         Lepienie z masy solnej

·         Malowanie pęczkiem waty

·         Przewlekanki sznurkowe

·         Tasowanie kart i układanie w dłoni

·         Zabawy małym bączkiem

·         Nakładanie na palce gumek frotowych (można we wskazanej sekwencji kolorystycznej)

·         Zabawy gniotkami

·         Lepienie kółeczek dwoma palcami – kciuk + kolejne palce, tj. kciukiem i palcem wskazującym, kciukiem i palcem środkowym, kciukiem wraz z palcem serdecznym

·         Wrzucanie monet do skarbonki

·         Zgniatanie papieru jedną ręką

·         Obracanie w palcach przedmiotu, np. piłeczek czy monet

·         Gniecenie gąbki, wyciskanie wody – dziecko ma za zadanie przenieść wodę z jednej miski do drugiej, za pomocą gąbki

·         Wodzenie palcem po konturach

·         Naśladowanie deszczu czy gry na pianinie

·         Nawlekanie koralików

·         Lepienie

·         Wydzieranie

·         Stemplowanie

·         Przerywanie papieru po linii prostej, falistej, przekątnej kartki

·         Wyciskanie kleju, pasty z tuby

·         Zwijanie w ręku chustki szyfonowej

·         Wycieranie gumką

·         Przesuwanie waty/ piórka strumieniem powietrza z gumowej gruszki

·         Zabawy paluszkowe

·         Zabawa „palce – kciuk” (każdy palec po kolei wita się z kciukiem)

·         Ugniatanie małych kulek z bibuły

·         Zabawy z materiałem sypkim (kasza, piasek), płynnym (woda, piany), półpłynnym (kisiel, budyń), stałym dającym się formować (ciastolina, plastelina)

·         Zaciskanie dłoni w pięść i rozluźnianie

·         Zszywanie zszywaczem

·         Dziurkowanie dziurkaczem

·         Ściskanie piłeczek o różnej twardości i fakturze

·         Labirynty przestrzenne z koralikami

·         Temperowanie kredek.

 

Przewiń do góry