Ul. Wojciecha Sapety 10

41-407 Imielin

32 2256117

Sekretariat
534 400 720
oddział ul. Dobra 2

przedszkole.imielin@interia.pl

kontakt@przedszkoleimielin.pl

Witajcie. Poniżej zajdziecie propozycje ćwiczeń grafomotorycznych, zachęcam do ich wykonania ołówkiem,
jeszcze jedna propozycja to bocian, którego możecie wykleić plasteliną, pamiętając, aby nie wychodzić poza zaznaczone kółeczka, Powodzenia. Anna S.

Witajcie we wtorek 13 kwietnia

Na początek garść teorii.

Wybrane czynniki, które mogą zaburzać pracę rąk dziecka:

·         Nieprawidłowa integracja bodźców sensorycznych ( zaburzenia dotykowe, propriocepcji czyli czucia głębokiego) – dziecko z zaburzeniami SI może mieć słabsze czucie swoich rąk, a to ogranicza możliwość korzystania z nich;

·         Brak doświadczeń sensoryczno – motorycznych !!! – współcześnie czynnik ten odgrywa coraz bardziej znaczącą rolę – dzieci nie biegają, nie skaczą, nie „brudzą się” w materiałach o różnorodnej konsystencji, ich doświadczenie ruchu i bodźców dotykowych jest znacznie uboższe niż dzieci sprzed kilkunastu lat;

·         Nieprawidłowa pozycja ciała – wynikająca np. ze skoliozy, kręczu szyi lub stanowiąca utrwalony niekorzystny nawyk;

·         Nieprawidłowo funkcjonujący narząd wzroku – to bardzo istotny czynnik potencjalnie zaburzający pracę rąk, bowiem może okazać się, że ręka prawidłowo podąża, ale za okiem, które działa niesprawnie, „wprowadza ją w błąd”, mogą to być nieprawidłowości o różnorodnym charakterze;

·         Wady wzroku – czyli wady ostrości widzenia, astygmatyzm, różnowzroczność

·         Problemy ortoptyczne – dziecko słabowidzące – wówczas problemy z widzeniem występują mimo prawidłowej korekcji okularowej. Należą do nich: brak płynności ruchów gałek ocznych, brak widzenia obuocznego, zaburzenia akomodacji, zaburzenia konwergencji, zez ukryty.

 

Propozycje ćwiczęń usprawniających pracę rąk:

·         Wycinanie – doskonali współpracę i koordynację obydwu rąk, szczególnie aktywny nadgarstek.

·         Rysowanie – percepcja + motoryka + ich koordynacja, doskonali ruchy kończyny górnej od dużych rozmachowych do precyzyjnych ruchów palców, rozwija orientację przestrzenną.

·         Malowanie – wyzwala płynne, powolne, swobodne ruchy ręki, przyzwyczaja rękę do zwalniania napięć, które jest niezbędne podczas pisania.

·         Wydzieranie – usprawnia motorykę rąk, w szczególności palców i doskonali umiejętność współpracy między palcami, wzmacnia wrażliwość czuciową opuszków palców.

 

Pamiętajmy, że te podstawowe techniki plastyczne przygotowują ręce dziecka do pisania. Wybierzmy sobie na dzisiaj do pracy którąś z nich.

Powodzenia. K.Wioska

 

 

Witajcie w poniedziałek 12 kwietnia

Dzisiaj garść teorii dotyczącej wpływu czynności samoobsługowych na umiejętność pisania.  Przypomnienie o tym, że nadmierne wyręczanie dziecka i niewdrażanie do samoobsługi, to odbieranie mu okazji do rozwijania istotnych funkcji.

·         Chwyt dłoniowy oraz pęsetkowy są ważnymi elementami w procesie ubierania. (Chwyt pęsetowy pojawia się około 11-12 miesiąca życia. Dziecko chwyta przedmiot opuszkami palców: kciuka, palca wskazującego lub kciuka i środkowego. Kciuk jest w opozycji; obraz w załączniku).

·         Powtarzanie czynności samoobsługowych pomaga we wzmocnieniu mięśni rąk, dłoni, palców.

·         Opanowanie precyzyjnych umiejętności samoobsługowych, doskonalenie posługiwania się chwytem pęsetkowym są bardzo ważne dla prawidłowego chwytu pisarskiego.

·         Uczą posługiwania się obiema rękami.

·         Rozwijają myślenie kierunkowe.

 

Jeszcze przykładowe normy rozwojowe dotyczące czynności motorycznych:

·         3 lata: dziecko zdejmuje i nakłada płaszczyk lub sukienkę, posługuje się widelcem, rozpakowuje gumę do żucia, wyciera ręce ręcznikiem.

·         4 lata: zapina zwykłe guziki, nalewa wodę z dzbanka do szklanki, myje ręce, posługuje się nożyczkami, przechodzi nad i pod krzesłami oraz stołami, jeździ na rowerku trójkołowym, podskakuje obunóż.

·         5 lat: zakłada prawie wszystkie ubrania (poza wiązaniem sznurowadeł), korzysta samodzielnie z toalety, z mebli i koców buduje dom lub namiot, robi wycinanki i wyklejanki.

·         6 lat: skacze na jednej nodze, jest w stanie napisać swoje imię drukowanymi literami, koloruje nie wychodząc poza linię, używa gumki, umie rzucać i chwytać piłkę.

·         7 lat: wiąże sznurowadła, smaruje chleb masłem za pomocą noża.

 

Jakie zadania na dzisiaj?

Zaobserwujmy dziecko. Pobawmy się w przekładanie klocków lub innych przedmiotów z zastosowaniem chwytu pęsetowego. Wybierzmy zabawy z podanych powyżej. Może będziemy zapinać i odpinać guziki, może coś powycinamy, poskaczemy na jednej nodze… Powodzenia. K.Wioska

 

Witajcie w kolejnym tygodniu. Zapraszamy do zabawy.

 

Do zabawy będziemy potrzebować tacy oraz materiału do wysypania dna, może to być kasza manna, ryż, możemy wykorzystać również piasek. Zobaczcie w jaki ciekawy sposób dzieci odzwierciedlają litery, cyfry czy kształty, tutaj my nadajemy zabawie charakter, co chcemy powtórzyć.

https://pin.it/5xnzWGK

Ciekawa propozycja ćwiczeń dla starszych przedszkolaków.

https://youtu.be/um0aM4rhcgg

Dwie  kolejne propozycje zabawy z wykorzystaniem  materiałów, które możemy szybko znaleźć
 w domu.

Pierwsza propozycja to nawlekanie przez liście, możemy takie liście również sami przygotować.
Druga natomiast to propozycja wykonania kolorowych stempli, tutaj możemy wykorzystać rolkę po papierze toaletowym, forma tworzenia pracy uzależniona tylko od wyobraźni dziecka. Zachęcam do pracy, życzę powodzenia. Anna S.

Przewiń do góry