Ul. Wojciecha Sapety 10

41-407 Imielin

32 2256117

Sekretariat
534 400 720
oddział ul. Dobra 2

przedszkole.imielin@interia.pl

kontakt@przedszkoleimielin.pl

 

Witam w piątek  9  kwietnia

 

Temat: Rakiety kosmiczne

 

Ćwiczenia artykulacyjne Mowa kosmitów.
Dzieci powtarzają  sylaby, np.: zu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo,
cze, czy, czu, czi…

Tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia – Ziemianie,
Mars – Marsjanie.

 

 

 

Obejrzyjcie zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca).
Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym.

 Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie.

Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach  1969–1972).
Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano).
Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca.

Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami,
spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc
jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na
sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.

 

 

Karta pracy, cz. 3, nr 76.

 

− Przeczytajcie podpisy umieszczone pod zdjęciami.
Odszukajcie w naklejkach takie same wyrazy.
Naklejcie je w odpowiednich miejscach.
− Dokończcie rysunek. Pokolorujcie go.

 

 

 Opowieść ruchowa przy muzyce – Wyprawa na nieznaną planetę.
Nagranie spokojnej melodii, odtwarzacz CD, tekst opowieści ruchowej.
Dzieci naśladują czynności, które pokazuje i o których opowiada rodzic.

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły
skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały
w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały
rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły
z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną
rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę
kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to
je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku
i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować
kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po
schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.

Zwracanie uwagi na wieloznaczność słowa rakieta.
Obrazki przedstawiające różne przedmioty, między innymi: rakietę kosmiczną, rakietę do
tenisa stołowego, ziemnego, rakietę śnieżną, do badmintona, napis RAKIETA

 

 

 

 

Rakiety kosmiczne – wykonywanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem
plastikowych butelek po napojach.

 

 

 

 

Nasze rakiety – wykonywanie wymyślonych przez dzieci rakiet z wykorzystaniem plastikowych
butelek po napojach (różnej wielkości), folii samoprzylepnej i papieru kolorowego.

 

Udanego weekendu 🙂

 

 

Witamy w czwartek 8 kwietnia

Temat: Kiedy jest dzień, a kiedy noc?

Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia.

Zapoznanie z wierszem.

Uświadamianie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą

się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej

osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje

całego roku.

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia, – Dobranoc! – wołam.

wielka, okrągła jak balonik. – Dzień dobry! – wołam,

Z tej strony – Słońce mnie opromienia, to znaczy zrobiłam obrót dokoła.

a z tamtej – nocy cień przesłonił. A oprócz tego wciąż, bez końca,

Gdy jedna strona jest oświetlona, muszę się kręcić wokół Słońca.

to zaciemniona jest druga strona. Nigdyście jeszcze nie widzieli

Wy zajadacie pierwsze śniadanie, takiej olbrzymiej karuzeli!

a spać się kładą Amerykanie. Bo trzeba mi całego roku,

Właśnie! ażeby Słońce obiec wokół.

Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.

Zapoznanie z wyglądem i zastosowaniem globusa, wprawianie go w ruch

(ukazanie wirowego ruchu Ziemi).

 

Karta pracy, cz. 3, nr 74.

− Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu

 

Nauka rymowanki, interpretacja ruchowa rymowanki

zgodnie z tekstem.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

Karta pracy, cz. 3, nr 75.

− Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc,

że przebiega ona tylko po gwiazdkach.

 

 

Powodzenia 🙂

Dzień dobry w środę 7 kwietnia

Temat: „W przestrzeni kosmicznej”

Słuchanie opowiadania Schima Schimmela Dzieci Ziemi – pamiętajcie

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba.

A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi.Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi.

Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.

Rozmowa na temat opowiadania.

Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców, ich postępowania.

Zabawa orientacyjno-porządkowa Start rakiety.

Rodzic odlicza: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0. Podczas odliczania dzieci rytmicznie klaszczą w dłonie z narastającą prędkością, następnie, na wysokości brzucha, rysują spiralę (maszyny zaczynają pracować), wydając dźwięk: Bzz (rakieta startuje).

Sstaaart – rytmicznie uderzają dłońmi o uda, rakieta wystartowała – wyskakują w górę, wymachują ramionami do góry, wydają okrzyk: Hurra! Lot rakiety – dzieci poruszają się po sali przy dźwiękach tamburynu, przerwa w muzyce oznacza lądowanie.

Karta pracy, cz. 3, nr 71.

Budowanie wymyślonych przez dzieci stacji kosmicznych z różnorodnych klocków; wymyślanie im nazw. Dzielenie tych nazw na głoski i na sylaby.Klocki.

Wykonywanie pracy przedstawiającej naszą planetę.

Kolorowe gazety, nożyczki, bibuła, flamastry, klej.

Wycinanie z kolorowych gazet elementów wybranych przez dzieci.

Przyklejanie ich na jasnozielonych kartkach w kształcie koła.

Uzupełnianie szczegółów flamastrami i kolorową bibułą.

Powodzenia 🙂

Dzień dobry we wtorek 6 kwietnia

Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień.

Chodzi Kwiecień po świecie

w fiołkowym berecie,

z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki

w ciągu małej chwileczki

wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom – skrzydła doczepia,

krowę zmieni w fortepian,

tort upiecze ze śniegu,

strusia wyśle na biegun,

dom na dachu postawi,

klucz zmajstruje żurawi,

księżyc w czapkę ubierze,

gwiazdy zmieni w talerze,

z klombu zerwie dwa słonie,

by pachniały w wazonie,

z papug zrobi tygrysy,

które jedzą irysy,

sto kogucich grzebieni

w wielkie góry zamieni –

ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

Zabawa Jestem kwietniem i wyczaruję…

Pałeczka do czarowania.

Dzieci poruszają pałeczką przygotowaną przez Rodzica i kończą zdanie: Jestem kwietniemi wyczaruję…, wymyślając coś nieprawdopodobnego.

Zabawy i ćwiczenia z literą f.

Mieszanie kolorów.

Słoiki z roztworami barw podstawowych, puste słoiki.

Rodzic ma słoiki z roztworami farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej, oraz puste słoiki. Prosi dzieci, żeby przypomniały mu, jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:

żółtej i niebieskiej (zielony),

niebieskiej i czerwonej (fioletowy),

czerwonej i żółtej (pomarańczowy).

Po każdej uzyskanej odpowiedzi miesza farby w tych kolorach.

Analiza i synteza słuchowa słowa farby.

Dzielenie słowa farby na sylaby.

Co słyszycie na początku słowa farby?

Dzielenie słowa farby na głoski.

Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka…), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, traf…). − Z ilu głosek składa się słowo farby?

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 80, 81, 82, 86

Malowanie obrazka farbami

Praca plastyczna

Przewiń do góry